Engelsk 1, emne 1: Engelsk språk og kommunikasjon ENG 501

Læringsutbytte

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse, formulert for Engelsk 1 emne 1

Kunnskap: Studenten

har kunnskap om gjeldende læreplan for engelskfaget i skolen og forholdet til det europeiske rammeverket for språk

har grunnleggende kunnskap om det engelske språkets grammatiske struktur med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk og norsk

har grunnleggende kunnskap om ordtilfanget i engelsk, og hvordan dette kan utvides

har innsikt i språkstimulerende bruk av tekster i engelskundervisningen

har innsikt i arbeidet med å videreutvikle de grunnleggende ferdighetene i engelskfaget

har grunnleggende kunnskap om barn og unges språklæring i et andrespråksperspektiv, språklæringsteorier samt noen strategier og metoder som fremmer språkutvikling

har grundleggende kunnskap om oppbygging av tekster i ulike sjanger samt normer for akademisk tekstproduksjon.

har kunnskap om barns språklæring i et andrespråksperspektiv, språklæringsteorier samt noen strategier og metoder som fremmer språkutvikling

har innsikt i egen språklæring og egne læringsstrategier

Ferdigheter: Studenten

kan anvende LK06 i sin undervisningspraksis

kan anvende fagkunnskap didaktisk og reflektert i forhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning

kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt i ulike situasjoner og sjanger

kan være en god språkmodell og bruke engelsk kommunikativt og tilpasset målgruppen

kan identifisere og forklare noen elementer i språkets grammatiske struktur som ær viktig for undervisning på dette nivået

kan identifisere og forklare grunnleggende språklige forskjeller og likheter mellom morsmålet og engelsk

kan legge till rette for elevers arbeid med engelskspråklige tekster og kulturuttrykk i utvalgte engelsktalende land, med hovedvekt på skriftlige, muntlige og sammensatte tekster for barn

kan legge til rette for et trygt læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid som fremmer utvikling av lytting, skriving, lesing og tale og et gradvis større ordforråd for alle elever

kan kritisk vurdere noen lærebøker og andre læremidler till bruk i opplæringen

kan videreutvikle egen språkferdighet

Generell kompetanse: Studenten

kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper i engelskopplæringen i overensstemmelse med LK06

kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen

kan utvise selvstendighet og evne til analyse av egen undervisningspraksis og ta i bruk ny kunnskap

kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget

Innhold

Fagplanen for Engelsk bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen (2010), trinn 1-7. Utdanningen er profesjonsrettet og gir undervisningskompetanse på barnetrinnet. Den er en del av en bachelorutdanning som kan være en del av en fremtidig femårig lærerutdanning med master ved høgskolen i Telemark.

Engelsk 1 for 5-10 gir en innføring i språkopplæring og fagdidaktikk og i et rikt og variert utvalg av tekster både til personlig og faglig vekst og til bruk i undervisning.. Emnet omfatter kunnskap om det engelske språkets grammatiske og fonologiske struktur og utvikling av egen språkferdighet, tekstkompetanse og produktive ordforråd. Språkets kulturelle forankring er også en del av emnet. Læreren må vare trygg som språkbruker og modell for å kunne skape et stimulerende læringsmiljø. Det legges derfor stor vekt vid utvikling av egen språkferdighet gjennom hele emnet. Engelskundervisning for 5.-10. trinn, hva som kjennetegner elevene i denne aldersgruppen og deres språkutvikling er sentralt. I tillegg dreier sig emnet om kunnskap om grunnleggende prinsipper og kompetansemål i læreplan for engelsk, valg og organisering av aktiviteter og arbeidsmåter i engelskopplæringen, pedagogisk bruk av IKT, vurdering av lærebøker og annet undervisningsmateriell, samt engelskspråklig barne- og ungdomslitteratur og et utvalg engelskspråklig voksenlitteratur

I vårsemesteret legges det til rette for et studieopphold på en ukes varighet ved det norske studiesenteret i Storbritannia, York.

ENG 1 går over to semester med eksamen etter første og andre semester. Hele studiet utgjør 30 studiepoeng, oppdelt på to deler, hver på 15 studiepoeng: ENG 101 og 102. Arbeidsmengden er lik i de to semestra.

Arbeids- og læringsformer

Arbeidet i studiet vil bli organisert på flere måter: fellesførelesinger i kombinasjon med drøfting av stoff, seminartimer, gruppearbeid, framføringer og selvstudium. Det legges stor vekt på att studentene skaffer seg innsikt i de temaene som tas opp å kan diskutere disse. Det forventes at studentene skaffer seg den nødvendige faglitteraturen i tid og deltar aktivt i undervisningen. En del av pensumlitteraturen vil være selvvalgt, og studentene må derfor regne med selvstudium.

Den same gjelder for studenter som følgjer et nettbasert løp. Førelesinger, seminarer, etc. vil her bli gjennomført i sann tid på nett. Det vil bli oppretta diskusjonsgrupper og fellesdokument, og det vil bli lagt ut fagstoff.

I engelskfaget er utviklingen av muntlige ferdigheter viktig. Deler av undervisningen vil derfor vare obligatorisk. Dette blir beskrevet i semesterplan.

Vurderingsformer

Det vil i semesterplanen bli presentert to arbeidskrav. Disse må være bestått for å få karakterer i emnet.

Sluttvurdering:

En skriftlig prøve innom delemnet ”Grammatikk, ord og ordinnlæring” på 4 timer som teller 50 % av den endelige karakteren.

En mappe omfattende to forskjellige teksttyper innom delemnet ”Tekst og tekstkompetanse” som teller 50 % av den endelige karakteren.

Det blir gitt gradert karakter på en karakterskala fra A til F.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter AnnKatrin Jonsson <annkatrin.jonssonSPAMFILTER@hit.no> - 10.12.2013