Engelsk 1, emne 2: Engelsk språk, tekst og kultur 1 ENG 502

Læringsutbytte

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse, formulert for Engelsk 1 emne 2

Kunnskap: Studenten har kunnskap om læreplan for engelskfaget i skolen og forholdet til det europeiske rammeverket for språk

har grunnleggende kunnskap om lydsystemet i engelsk med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk og norsk

har kjennskap til engelsk som verdensspråk og utviklingen av dets rolle som kontaktspråk for mennesker fra ulike land og kulturer og dets betydning for internasjonalisering innen utdanning og arbeidsliv

har innsikt i kulturelle konvensjoner for språkbruk

har kunnskap om samfunnsliv, historie og kulturuttrykk i engelsktalende land

har grundleggende kunnskap om oppbygging av tekster i ulike sjanger samt normer for akademisk tekstproduksjon,

har innsikt i språkstimulerende bruk av tekster i engelskundervisningen

har innsikt i arbeidet med å videreutvikle de grunnleggende ferdighetene

har kunnskap om barn og unges språklæring i et andrespråksperspektiv, språklæringsteorier samt noen strategier og metoder som fremmer språkutvikling

har kjennskap til ulike lærebøker og andre læringsressurser som kan brukes i opplæringen

har kjennskap til ulike læringsarenaer, eksempelvis digitale media, i opplæringen for barn og unge

Ferdigheter: Studenten kan

kan anvende LK06 i sin undervisningspraksis

anvende fagkunnskap didaktisk og reflektert i forhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning

kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig i ulike situasjoner og sjanger

kan være en god språkmodell og bruke engelsk kommunikativt tilpasset målgruppen

kan identifisere og forklare grunnleggende språklige forskjeller og likheter mellom morsmålet og engelsk

veilede elever i deres språkutvikling gjennom å gjøre dem bevisst hvordan språket er bygd opp, slik at de kan gjøre seg nytte av forskjeller og likheter mellom morsmålet og engelsk

legge til rette for elevers arbeid med engelskspråklige tekster og utforskning av levesett og kulturuttrykk i engelsktalende land sett i relasjon til egen kultur, med hovedvekt på skriftlige, muntlige og sammensatte tekster for barn

analysere, velge ut og tilrettelegge for arbeid med engelskspråklige tekster for barn og ungdom, samt anvende et presist og tilpasset begrepsapparat i arbeidet med tekst

legge til rette for et trygt læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid som fremmer utvikling av lytting, skriving, lesing og tale og et gradvis større ordforråd for alle elever

kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen

kan videreutvikle egen språkferdighet

bruke digitale læringskilder og verktøy på en kritisk måte i egen kunnskapsutvikling og i pedagogisk arbeid med elever

Generell kompetanse: Studenten

kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper i engelskopplæringen i overensstemmelse med LK06

kan vise selvstendighet og evne til analyse av egen undervisningspraksis

kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen

kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget

Innhold

Fagplanen for Engelsk bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen (2010), trinn 5.-10. Denne utdanningen er profesjonsrettet og gir undervisningskompetanse på barnetrinnet. Den er en del av en bachelorutdanning som kan være en del av en fremtidig femårig lærerutdanning med master ved høgskolen i Telemark.

Engelsk 1 for 5-10 gir en innføring i språkopplæring og fagdidaktikk og i et rikt og variert utvalg av tekster både til personlig og faglig vekst og til bruk i undervisning Emnet omfatter kunnskap om det engelske språkets grammatiske og fonologiske struktur og utvikling av egen språkferdighet, tekstkompetanse og produktive ordforråd. Språkets kulturelle forankring er også en del av emnet. Læreren må vare trygg som språkbruker og modell for å kunne skape et godt læringsmiljø. Det legges derfor stor vekt vid utvikling av egen språkferdighet gjennom hele emnet Engelskundervisning for 5.-10. trinn, hva som kjennetegner elevene i denne aldersgruppen og deres språkutvikling er sentralt. I tillegg dreier sig emnet om kunnskap om grunnleggende prinsipper og kompetansemål i læreplan for engelsk, valg og organisering av aktiviteter og arbeidsmåter i engelskopplæringen, pedagogisk bruk av IKT, vurdering av lærebøker og annet undervisningsmateriell, samt engelskspråklig barne- og ungdomslitteratur og et utvalg engelskspråklig voksenlitteratur.

I vårsemesteret legges det til rette for et studieopphold på en ukes varighet ved det norske studiesenteret i Storbritannia, York.

ENG 1 går over to semester med eksamen etter første og andre semester. Hele studiet utgjør 30 studiepoeng, oppdelt på to deler, hver på 15 studiepoeng: ENG 501 og 502. Arbeidsmengden er lik i de to semestra.

Arbeids- og læringsformer

Arbeidet i studiet vil bli organisert på flere måter: fellesførelesinger i kombinasjon med drøfting av stoff, seminartimer, gruppearbeid, framføringer og selvstudium. Det legges stor vekt på att studentene skaffer seg innsikt i de temaene som tas opp å kan diskutere disse. Det forventes at studentene skaffer seg den nødvendige faglitteraturen i tid og deltar aktivt i undervisningen. En del av pensumlitteraturen vil være selvvalgt, og studentene må derfor regne med selvstudium.

Den same gjelder for studenter som følgjer et nettbasert løp. Førelesinger, seminarer, etc. vil her bli gjennomført i sann tid på nett. Det vil bli oppretta diskusjonsgrupper og fellesdokument, og det vil bli lagt ut fagstoff.

I engelskfaget er utviklingen av muntlige ferdigheter viktig. Deler av undervisningen vil derfor vare obligatorisk. Dette blir beskrevet i semesterplan.

Vurderingsformer

Det vil i semesterplanen bli presentert to arbeidskrav. Disse må være bestått for å få karakterer i emnet.

Sluttvurdering:

En skriftlig eksamen i delemnet ”Fonetikk og uttal”. Denne eksamen teller 40 % av den endelige karakteren og blir vurdert med karakterskalaen A-F.

En individuell muntlig eksamen i delemnet ”Tekst og kultur,”" som teller 60 % av den endelige karakteren Denne eksamen tar sitt utgangspunkt i tema fra pensum og forelesinger/seminarer.Evne til faglig og didaktisk refleksjon vil bli sterkt vektlagt og og. Innleverte arbeider kan også bli gjort til gjenstand for eksaminasjonen.

Det blir gitt gradert karakter på en karakterskala fra A til F.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter AnnKatrin Jonsson <annkatrin.jonssonSPAMFILTER@hit.no> - 10.12.2013