Kroppsøving 1 KRØ 101

Læringsutbytte

Kunnskap

  • har kunnskap om kroppsøvingsfagets egenart
  • har kunnskap om leik og ulike bevegelsesaktiviteter i barne- og ungdomskulturen
  • har kunnskap om eleven med utgangspunkt i teorier om fysisk og motorisk utvikling
  • har kunnskap om motorisk læring og betydningen av dette for barns utvikling
  • har grunnleggende kunnskap om kroppens anatomi og fysiologi

Ferdigheter

  • kan kunne utføre livreddende førstehjelp, svømme og utføre livredning i vann
  • kan vise ferdigheter og veiledningsevne i utvalgte idretts- og bevegelsesaktiviteter
  • kan legge til rette for læring av de samme ferdigheter som er spesielt rettet mot skoletrinn 1-7
  • kan identifisere farer og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø

Innhold

NB: Med forbehold om endringer i påvente av nye rammeplan for faglærerutdanningen i kroppsøving

Praktiske aktiviteter

Arbeidet med praktiske aktiviteter er i hovedsak rettet mot undervisning i grunnskolen trinn 1-7. Det legges vekt på en grunnleggende opplæring i et utvalg idretts- og bevegelsesaktiviteter. Det vil også bli en introduksjon til friluftsliv. Hvilke praktiske aktiviteter som kjøres vil fremgå av semesterplanen.

Grunnleggende anatomi og fysiologi

Cellene

Nervesystemets utvikling og funksjon

Sansene

Skjelettet og musklene

Sirkulasjonssystemet

Respirasjonssystemet

Temperaturregulering

Motorisk utvikling og læring

  • Motorisk utvikling og læring
  • Tilrettelegging av bevegelsesmiljø

Arbeids- og læringsformer

Studentarbeid, lærerstyrte- og studentstyrte forelesninger. Studieoppgaver, både individuelle og i gruppe. Gjennom å knytte fagstoffet til studentenes egne erfaringer skal de engasjeres og motiveres til deltagelse og diskusjon i plenum eller i grupper. Idrettsaktiviteter, leik og friluftsliv vil bli presentert på den årstid de naturlig hører til. I tillegg til undervisningen blir det satt av tid til selvstudium, egentrening og egenaktivitet.

Vurderingsformer

Obligatoriske arbeidskrav

Minst 80% aktiv deltakelse på praktiske aktiviteter.

Underveisvurdering innen praktiske aktiviteter teller 40% av karakteren i emnet. Vurderingsgrunnlaget er studentenes egenferdighet, innsats og framgang og kunnskap.

3-timers skriftlig eksamen i fysiologi og anatomi. Vurderes til bestått, ikke bestått.

3-timers skriftlig eksamen i motorisk utvikling og læring. Teller 60% av karakteren i emnet

Alle praktiske aktiviteter og underveisoppgaver må være bestått for å få karakter i emnet

Det gis én samlet karakter på vitnemålet, gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jon Einar Bergsland <Jon.E.BergslandSPAMFILTER@hit.no> - 16.12.2013