Kroppsøving 1 KRØ 501

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om kroppsøvingsfagets egenart
  • har kunnskap om leik og ulike bevegelsesaktiviteter i barne- og ungdomskulturen
  • har kunnskap om eleven med utgangspunkt i teorier om fysisk og motorisk utvikling
  • har kunnskap om motorisk læring og betydningen av dette for barns utvikling
  • har grunnleggende kunnskap om kroppens anatomi og fysiologi

Ferdigheter

  • Studentene skal kunne utføre livreddende førstehjelp, svømme og utføre livredning i vann
  • Studentene skal kunne identifisere farer og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø
  • kan vise ferdigheter og veiledningsevne i utvalgte idretts- og bevegelsesaktiviteter

Innhold

NB: Med forbehold om endringer i påvente av nye rammeplan for faglærerutdanningen i kroppsøving

Praktiske aktiviteter:

Arbeidet med praktiske aktiviteter er i hovedsak rettet mot undervisning i grunnskolen. Det legges vekt på en grunnleggende opplæring i et utvalg idretts- og bevegelsesaktiviteter. Det vil også bli en introduksjon til friluftsliv. Hvilke praktiske aktiviteter som kjøres vil fremgå av semesterplanen.

Grunnleggende anatomi og fysiologi:

Cellene

Nervesystemets utvikling og funksjon

Sansene

Skjelettet og musklene

Sirkulasjonssystemet

Respirasjonssystemet

Temperaturregulering

Motorisk utvikling og læring

  • Motorisk utvikling og læring
  • Tilrettelegging av bevegelsesmiljø

Arbeids- og læringsformer

Studentarbeid, lærerstyrte- og studentstyrte forelesninger. Studieoppgaver, både individuelle og i gruppe. Gjennom å knytte fagstoffet til studentenes egne erfaringer skal de engasjeres og motiveres til deltagelse og diskusjon i plenum eller i grupper. Idrettsaktiviteter, leik og friluftsliv vil bli presentert på den årstid de naturlig hører til. I tillegg til undervisningen blir det satt av tid til selvstudium, egentrening og egenaktivitet.

Vurderingsformer

Obligatoriske arbeidskrav

Minst 80% aktiv deltakelse på praktiske aktiviteter.

Underveisvurdering innen praktiske aktiviteter teller 40% av karakteren i emnet. Vurderingsgrunnlaget er studentenes egenferdighet, innsats og framgang og kunnskap.

3-timers skriftlig eksamen i anatomi og fysiologi. Vurders til bestått/ikke bestått

3-timers skriftlig eksamen i motorisk utvikling og læring. Teller 60% av karakteren i emnet

Alle praktiske aktiviteter og underveisoppgaver må være bestått for å få karakter i emnet.

Det gis én samlet karakter på vitnemålet, gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jon Einar Bergsland <Jon.E.BergslandSPAMFILTER@hit.no> - 16.12.2013