Musikk - sanger, rim og regler i språkutviklingen SANGER

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om nytteverdien og bruk av musikkaktiviteter i språkdannelsen
  • kjennskap til språkets melodiske og rytmiske byggesteiner

Ferdighet

Studenten

  • har et privat repertoar av sanger, rim og regler til hjelp i språkopplæringen
  • kan ta initiativ till bruk av språkstyrkende musikkaktiviteter

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for utviklingen fra språklyder til språk
  • kan videreformidle musikkaktiviteter som brukes i språkopplæring

Innhold

Det arbeides med (barne) sanger, rim og regler som en del av bevisstgjøringen omkring språkutvikling og språktilegnelse (også fremmedspråk).

Arbeids- og læringsformer

Undervisningen organiseres som seminar. Deler av arbeidet kan bestå av praktisk arbeid i mindre grupper. Det må også påregnes tid til eget arbeid med tilrettelegging for læringsaktiviteter.

Vurderingsformer

Det er obligatorisk fremmøte (80%-regel).

Studenten skal bygge opp en samling (personlig repertoarsamling) av sanger, rim, regler og andre musikkaktiviteter som er egnet til bruk i språkopplærings- og sosialiseringsarbeid. Samlingen skal være personlig, og studenten skal kunne lede bruk av aktivitetene på forespørsel.

Vurderes til bestått/ ikke bestått.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Øyvind Risa <Oyvind.RisaSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 16.01.2014