Musikk - sanger, rim og regler i språkutviklingen SANGER
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om nytteverdien og bruk av musikkaktiviteter i språkdannelsen
- kjennskap til språkets melodiske og rytmiske byggesteiner
Ferdighet
Studenten
- har et privat repertoar av sanger, rim og regler til hjelp i språkopplæringen
- kan ta initiativ till bruk av språkstyrkende musikkaktiviteter
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for utviklingen fra språklyder til språk
- kan videreformidle musikkaktiviteter som brukes i språkopplæring
Innhold
Det arbeides med (barne) sanger, rim og regler som en del av bevisstgjøringen omkring språkutvikling og språktilegnelse (også fremmedspråk).
Arbeids- og læringsformer
Undervisningen organiseres som seminar. Deler av arbeidet kan bestå av praktisk arbeid i mindre grupper. Det må også påregnes tid til eget arbeid med tilrettelegging for læringsaktiviteter.
Vurderingsformer
Det er obligatorisk fremmøte (80%-regel).
Studenten skal bygge opp en samling (personlig repertoarsamling) av sanger, rim, regler og andre musikkaktiviteter som er egnet til bruk i språkopplærings- og sosialiseringsarbeid. Samlingen skal være personlig, og studenten skal kunne lede bruk av aktivitetene på forespørsel.
Vurderes til bestått/ ikke bestått.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Øyvind Risa <Oyvind.RisaSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nina Holmberg Lurås - 16.01.2014