Norsk for lærere som underviser minoritetsspråklige 2 15NOSPRM2

Læringsutbytte

Kunnskap

Ved fullført emne har studenten:

  • Kunnskap om flerspråklighet og andrespråkspråklæring
  • Kunnskap om tilrettelegging av undervisning i flerkulturelle klasserom
  • Kunnskap om utvikling av literacy hos flerspråklige barn og voksne
  • Grunnleggende kunnskap om sjangerpedagogikk som metode i andrespråksundervisning
  • Kunnskap om systemisk funksjonell grammatikk
  • Kunnskap om arbeidet med skjønnlitterære tekster
  • Kunnskap om lese- og skrivevansker, eller tegn på disse, hos minoritetsspråklige elever

Ferdigheter

Ved fullført emne kan studenten:

  • Anvende teoretisk kunnskap under praktisk læringsarbeid i klasserommet
  • Reflektere over, vurdere og utvikle egen undervisning
  • Planlegge, gjennomføre og evaluere norskopplæring for språklige minoriteter
  • Anvende systemisk funksjonell grammatikk og sjangerkunnskap i arbeidet med utvikling av literacy i flerkulturelle klasserom
  • Utnytte potensial i ulike teksttyper i språkundervisning
  • Tilpasse undervisningsmetoder og undervisningsinnhold til elevens behov og forutsetninger

Generell kompetanse

Ved fullført emne har studenten:

  • Kompetanse til å bidra under utvikling av andrespråkselevenes literacy
  • Didaktisk og fagteoretisk kompetanse til å planlegge og gjennomføre undervisning i norsk for elever med ulik språklig bakgrunn og på ulike nivå
  • Kompetanse til kritisk og faglig begrunnet refleksjon over metodikk i faget Grunnleggende norsk for språklige minoriteter
  • Generell kompetanse til å håndtere varierte utfordringer i forbindelse med opplæring av språklige minoriteter
  • Kompetanse i å kunne planlegge, gjennomføre, formidle og evaluere eget FoU-arbeid om undervisning av elever fra språklige minoriteter

Innhold

Skriveutvikling og skriveopplæring i en flerspråklig kontekst

  • Arbeid med ulike teksttyper i klasserommet
  • Innføring i sjangerpedagogikk og systemisk funksjonell grammatikk
  • Tilrettelegging av undervisning i flerkulturelle klasserom
  • Utvikling av skriftkyndighet i voksen alder
  • Lese- og skrivevansker hos minoritetsspråklige elever

Arbeids- og læringsformer

Studiet er nettbasert, med én oppstartsamling. Kommunikasjonen mellom høgskolen og kursdeltakerne foregår via læringsplattformen Fronter og e-post. Nettsamlingene består av forelesninger og arbeid i grupper, mens i periodene mellom samlingene arbeider deltakerne med pålagte oppgaver.

Vurderingsformer

Underveisvurdering:

Obligatoriske arbeidskrav utføres både individuelt og i grupper, og de kan være skriftlige og muntlige (gjennom deltakelse i nettdiskusjoner). Arbeidskravene vil være spesifisert i kursets semesterplan.

Arbeidskrav skal være levert innen fastsatte frister som framgår av semesterplanen. Disse må være utført og godkjent for at man kan gå opp til eksamen.

Sluttvurdering:

I løpet av studiet skal studenten skrive en fordypningsoppgave basert på et utviklingsarbeid gjennomført på egen skole. Utviklingsarbeidet skal knyttes til opplæring av elever fra språklige minoriteter. Problemstilling for fordypningsoppgaven skal være godkjent av faglærer innen en avtalt frist som framgår av semesterplanen.

Det vil foreligge en egen framdriftsplan med nærmere retningslinjer for arbeidet med fordypningsoppgaven ved kursstart.

På fordypningsoppgaven gis det veiledning fra faglærer. Det gis veiledning på problemstilling, og deretter én hovedveiledning. Faglærer veileder ikke fram til “ferdig tekst”.

Fordypningsoppgaven leveres innen fastsatt frist og vurderes med karakter A – F, med A som beste og E som laveste ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jolanta Gulliksen <jolanta.gulliksenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 19.01.2015