Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen - barnehagens lærende uteområde 30PUBUTE

Innhold

Sentrale begrep

  • Barns utforskning
  • Oppdagelsesferd
  • Allsidige bevegelser
  • Sanseopplevelser
  • Barnehagens uteområde og nærmiljø
  • Stimulerende utemiljøer
  • Kvalitet i utetiden
  • Årstider

Innhold

I studiet blir du som førskolelærer utfordret til å oppdage og evaluere uteområdets beskaffenhet. Gjennom kunnskap og refleksjon over samhandlingen mellom uteområde og barn gir studiet nye innfallsvinkler til å se videre utviklingspotensialer.

Innholdet kan deles i tre delemner:

  • Kunnskap om barns motoriske utvikling
  • Tilrettelegge det fysiske leke- og læringsmiljøet
  • Didaktiske refleksjoner

Arbeids- og læringsformer

Studiet er nettbasert med samlinger, samt undervisning i sanntid på nett.

Digitale verktøy

NEFSIS (undervisning/veiledning/seminar på nett i samtid) og læringsplattformen Fronter. Grundig opplæring, og installasjon på studenters Bærbare PC’er, vil bli gitt som del av første samling.

Det forventes at studentene også deltar på faglige forum i fronter, og mottar veiledning digitalt.

Vurderingsformer

Vurderingsformer

Studentene vurderes gjennom studiet ved arbeidskrav som skal godkjennes, mappeinnleveringer og utviklingsarbeid i egen barnehage
Arbeidskrav:

  • godkjent frammøte på samlingene og deltakelse på nettundervisning
  • mappeinnlevering
  • utviklingsarbeid i egen barnehage med dokumentasjon
  • presentasjon av eget utviklingsarbeid på siste samling

Alle mappeinnleveringer vurderes til bestått/ikke bestått, og må være bestått for at man kan levere utviklingsarbeidet.

Utviklingsarbeidet i egen barnehage med dokumentasjon teller 100 % av endelig karakter, og vurderes med gradert karakter fra A til F, der E er laveste ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Linda Mowinckel Nilsen <linda.m.nilsenSPAMFILTER@hit.no> - 22.05.2014