Trådteknikker TRÅD 101

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskaper om tekstile naturmaterialer
  • har kunnskaper om bruk av tråd, forskjellige former for trådteknikk og bruksområder
  • har kunnskaper om tradisjonell og nyere bruk av trådteknikk
  • har kunnskap om bruk av mønster i kulturhistorisk perspektiv

Valg i forhold til profesjon:

A:

  • Har kunnskaper om å sette undervisning og erfaringer i emnet trådteknikker i lys av aktuell læreplan.

B:

  • Har kunnskaper om å sette egen produktutvikling med trådteknikk i eit samfunnsperspektiv

Ferdigheter

Kandidaten

  • har grunnleggende ferdigheter i trådteknikker, feks. hekling og strikking
  • kan skape produkt med både mønster - og relieffvirkninger.
  • kan bruke ulike mønster i egne produkt

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har erfaring og kunnskap om produktutvikling i en skapende, estetisk prosess

Innhold

I dette emnet utvikler kandidaten ferdigheder i de grunnleggende trådteknikkene som strikking og hekling. Emnet vektlegger praktisk utforsking i tekstile materialer og bruk av tråd. Det gjennomføres en eller flere kreative designprosesser hvor det fremstilles produkter ved bruk av trådteknikker.

Arbeids- og læringsformer

Undervisningen vil i hovedsak foregå på verksted, og bestå av forelesninger, demonstrasjoner, seminar, kollokvier og individuelt arbeid med øvelser og oppgaver. I tillegg til fellesundervisning gis veiledning, individuelt og i grupper. Undervisningen foregår parallelt med oppgaveløsning og omfatter innføring i praktiske og formale fagområder, og forelesninger i fagteori. Vekselspillet mellom skapende virksomhet, teori og refleksjon er en viktig del av fagets egenart. Det forventes stor grad av egeninnsats fra studentene i arbeidet med emnet.

Studiet har et arbeidsomfang på ca 400 arbeidstimer, og av dem ca 80 timer til forelesninger, seminarer og veiledningstimer på verksted. Anslagsvis fordelt som 10 - 20 - 50 timer.

Vurderingsformer

Fortløpende uformell veiledning og vurdering skal både være en del av læringsprosessen og et middel for den enkelte student til å skaffe seg økt innsikt i egne faglige forutsetninger for videre studier og fremtidig yrkesprofesjon. Vurderingen gjennomføres på grunnlag av en eller flere fremlagte mappebesvarelser. Besvarelsen(e) skal bestå av praktisk estetisk arbeid, relevant dokumentasjon og teoristoff, og skriftlig rapport med de vanlige krav til rapportskriving. Alle oppgaver og / eller arbeidskrav må utføres, leveres inn og vurderes som bestått til avtalt tid slik det angis i semesterplan/årsplan/periodeplan, for at emnet skal kunne godkjennes.

Det gis en karakter på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter.

Karakterfastsettingen følger reglement om vurdering og vitnemål ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no> - 01.01.2015