Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen - barnehagens uteområde som arena for lek og læring 30PUBUTE
Innhold
Sentrale begrep
- Lek
- Barns utforskning
- Oppdagelsesferd
- Allsidige bevegelser
- Sanseopplevelser
- Barnehagens uteområde og nærmiljø
- Stimulerende utemiljøer
- Kvalitet i utetiden
- Årstider
Innhold
I studiet blir barnehagens ansatte utfordret til å oppdage og evaluere uteområdets kvaliteter. Gjennom kunnskap og refleksjon over samhandlingen mellom uteområde, barn og voksne, gir studiet nye innfallsvinkler til å se utviklingspotensialer.
Vi ser kritisk på masseproduserte lekeapparater, og oppfordrer til å se nye muligheter i uteområdet. Både gjennom bruk av eksisterende fysisk miljø, og utvikling av ny lek og læringsmuligheter i uteområdene. Vi vektlegger rimelige løsninger med store læringspotensialer.
Innholdet kan deles i tre delemner:
- Kunnskap om barns motoriske utvikling
- Tilrettelegge det fysiske leke- og læringsmiljøet
- Didaktiske refleksjoner for pedagogene
Arbeids- og læringsformer
Studiet er nettbasert med samlinger, samt undervisning i sanntid på nett. Studiet er tilrettelagt som videreutdanning av pedagoger, og inneholder samtidig kurstilbud for fagarbeidere/assistenter.
Barnehagen må ha en eller flere pedagoger på fysiske- og nettbaserte samlinger. Dette for at man skal oppnå dialog mellom faglærer og student. To av samlingsdagene er spesielt aktivitetsbaserte for møte med fagarbeidere og assistenter. Det vil bli foretatt opptak av nettforelesningene slik at andre ansatte i barnehagen kan se dette. Det legges i tillegg ut forelesninger fra faglærer, som bør sees innen en gitt periode.
Pedagogene må delta på diskusjonsforum i Fronter, dette er en viktig erfaringsutveksling mellom studentene.
Faglærer gir studentene veiledning digitalt.
Opplæring av digitale verktøy vil bli gitt .Ta med bærbar PC til første samling.
Arbeidskrav pedagoger:
- Fysisk tilstedeværelse på samlingene og deltakelse på nettundervisning, eller bekreftelse fra barnehagen at digitale forelesninger er sett. Arbeidskrav bygger på temaer fra forelesninger/samlinger.
- Deltagelse på diskusjonsforum i Fronter
- Presentasjon av tiltak underveis i studiet
Arbeidskrav fagarbeidere og assistenter
- Bekreftelse, fra styrer/pedagogisk leder, at digitale forelesninger er sett
- Bekreftelse fra styrer/pedagogisk leder på deltagelse av utviklingsarbeid i barnehagen
Vurderingsformer
For pedagogene (30 studiepoeng):
- Sluttrapport av utviklingsarbeid
- Presentasjon av eget utviklingsarbeid på siste samling
Sluttrapport av utviklingsarbeidet i egen barnehage. Maks 3 pedagoger per rapport. Barnehagen som deltar jobber overordnet hele studieåret med ett utviklingsarbeid. Rapportene kan tilpasses flere nivåer; Barnehagen som helhet, avdeling, de yngste barna i barnehagen, barns lek, barns medvirkning, barn med spesielle behov eller annet.
Utviklingsarbeidet i egen barnehage med dokumentasjon teller 100 % av endelig karakter, og vurderes med gradert karakter fra A til F, der E er laveste ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
For fagarbeidere og assistenter (kursbevis):
- Gruppepresentasjon på siste samling
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Linda Mowinckel Nilsen <linda.m.nilsenSPAMFILTER@hit.no> - 15.04.2015