Spekulativ fiksjon i klasserommet / Speculative Fiction in the Classroom FIKSJ 400
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten skal:
- ha inngående kunnskap om kjente teorier og kritiske perspektiver i området litteratur og film med spesielt fokus på spekulativ fiksjon
- ha kunnskap om sentrale teoretiske retninger i litteraturdidaktikk med fokus på språkundervisning
- kunne redegjøre for ulike sjangrer og kjenne godt til et antall verk i engelskspråklig spekulativ fiksjon, med fokus på spekulativ fiksjon for barn- og ungdom
- vise forståelse for ulike kritiske perspektiv på den spekulative fiksjonens ulike sjangrer
- kunne formulere faglige og fagdidaktiske problemstillinger til emnet
Ferdigheter
Kandidaten skal kunne:
- sammenligne tematikk og teknikker som anvendes i sentrale verk og subsjangrer
- anvende sentral litteratur- og kulturteori ved analyse av spekulativ fiksjon
- kritisk drøfte og analysere spekulativ fiksjon utfra ulike perspektiv (f.eks. genus, historisk og kulturell kontekst)
- legge til rette for undervisningsopplegg om spekulativ fiksjon for elever på barne-, ungdomstrinn og/eller videregående skole
Generell kompetanse
Kandidaten skal:
- ha forståelse for og kunne reflektere over spekulativ fiksjon i et historisk og kulturelt perspektiv
- kunne argumentere for egne standpunkt og kunne relatere disse til andre perspektiv på emnet
- kunne formidle egen og andres forskning etter gode etiske og akademiske standarder
- ha utviklet sin kompetanse i det engelske språket og engelskspråklig kultur og litteratur
Innhold
Spekulativ fiksjon er et fellesnavn for flere sjangrer som har til felles at de pÃ¥ en eller annen mÃ¥te avviker fra vÃ¥r verden som vi kjenner den, som science fiction, fantasy, skrekklitteratur, utopisk og dystopisk fiksjon. Ved Ã¥ fabulere om andre verdener, tider, muligheter uttrykker spekulativ fiksjon ogsÃ¥ mye vÃ¥r egen tid og den verden vi lever i. Emnet â€Spekulativ fiksjon i klasserommet†beveger seg sÃ¥ledes i et bredt felt av emner og temaer sÃ¥som sjangerstudier, litteratur som samfunnskommentar og kritikk, litteratur som dialog, litteratur som kulturformidler. Emnet gir en teoretisk innføring i spekulativ fiksjon og film med fokus pÃ¥ teksten som samfunnskommentar.
Emnet gir i starten et overblikk over engelskspråklig spekulativ fiksjon for barn og ungdom, dens historie og ideologi, samt et historisk blikk på litteratursyn, litteraturlesning og litteraturdidaktikk i språkundervisningen i en skandinavisk kontekst. Hoveddelen er drøfting og analyse av ulike uttrykksformer i spekulativ fiksjon (litteratur, bildebøker, film) og diskusjon om engelskundervisning i klasserommet. Med utgangspunkt i et variert tekstutvalg skal studenten bli bevisst på hvordan spekulative tekster kan anvendes i undervisningen for å utvikle elevenes språklige og kulturelle kompetanse og evne til kritisk lesning (critical literacy).
Arbeids- og læringsformer
Arbeids- og læringsformer er i hovedsak følgende: forelesning, seminar, øvinger, kollokvier, lærerveiledning, studentveiledning, presentasjon og selvstudium. I tillegg får studenten veiledningskontakt og trening i presentasjon av egne oppgaver og forskningsresultater i emnet.
Vurderingsformer
Underveisvurdering: To arbeidskrav i semesterplanen må være bestått for å gå opp til eksamen.
Sluttvurdering: En skriftlig eksamen (40 %) samt en hjemmeeksamen (60 %)
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter , sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 20.01.2015