Kompetanseheving for barnehageassistenter 15KOBASS

Læringsutbytte

Arbeidet med studiet skal gjøre at deltakerne:

  • har praktisk og teoretisk kompetanse og kan gjøre rede for sin faglige innsikt i yrkesetiske problemstillinger
  • kjenner til hvordan samfunnsmessige og kulturelle forhold virker inn pÃ¥ barnehagen som virksomhet
  • kjenner til aktuelle styringsdokumenter
  • kan planlegge, gjennomføre, evaluere og reflektere over eget lokalt utviklingsarbeid
  • kan se pÃ¥ barnehagens sprÃ¥klige og kulturelle mangfold som en ressurs og er i stand til Ã¥ inkludere dette i hverdagen
  • kan gjøre rede for det helhetlige læringsbegrepet der omsorg og lek, læring og danning inngÃ¥r, og bruke det i arbeid med norsk, drama og forming
  • kan redegjøre for kunnskap om barns væremÃ¥te og kulturelle ytringsformer, og gi rom for bruk av barns, foresattes og barnehageansattes sprÃ¥klige ressurser og estetiske uttrykksformer.
  • kan bruke pedagogisk dokumentasjon og observasjon som grunnlag for didaktisk tenkning og planlegging

Innhold

Studiet kombinerer teoretisk og erfaringsbasert kunnskap om sentrale emner knyttet til arbeid i barnehagen. Innholdet tilpasses lokale behov.

Tema som behandles i undervisningen:

  • Barnehagen; historikk, formelle rammer, rolle og funksjon, og barnehagen i endring med fokus pÃ¥ læring og kvalitet.
  • Barnet; syn pÃ¥ barn og barndom, barns utvikling og læring i et relasjonelt og flerkulturelt perspektiv.
  • Barnehagen som lærings- og sosialiseringsarena.
  • Revidert rammeplan og ny formÃ¥lsbestemmelse.
  • Det helhetlige læringsbegrepet, med særskilt gjennomgang av danningsbegrepet og hvordan dette kan arbeides med i barnehagehverdagen.
  • Barnet i barnehagen; de minste barna, barnehagen som oppvekstmiljø for barn, barnehagen som flerkulturelt og inkluderende møtested.
  • Voksenrollen og den voksnes betydning for barna i barnehagen; relasjon voksne og barn, og i særdeleshet barnehageassistentens yrkesrolle, profesjonalitet, og kompetanseutvikling.
  • Pedagogisk dokumentasjon; praksisfortellinger og observasjon.
  • Lek; hva er lek, lekens betydning og læring gjennom lek, voksenrollen i lek.
  • Utvikling av sprÃ¥k og identitet; sprÃ¥kets betydning for læring og utvikling av et sprÃ¥kstimulerende miljø i barnehagen.
  • De estetiske fagene drama og forming i barnehagen; estetisk erfaring og utforskende praksis gjennom skapende arbeid i forming.
  • Personal- og foreldresamarbeid. Kommunikasjon og utfordringer knyttet til flerkulturelt samarbeid.

Arbeids- og læringsformer

  • 5 samlinger á 2 dager
  • Skriftlige oppgaver mellom samlingene

På samlingene benyttes det varierte arbeidsmåter som omfatter forelesninger, gruppearbeid, framlegg, praksisfortellinger, rollespill og refleksjonsoppgaver. All undervisning er knyttet til utøvelsen av det daglige arbeidet på arbeidsplassen. Kommunikasjon mellom høgskolen og kursdeltakerne foregår utenom samlingene via e-post eller Fronter.

Vurderingsformer

Obligatoriske arbeidskrav underveis i studiet:

  • Deltakelse pÃ¥ samlinger
  • 2 individuelle skriftlige oppgaver 2-3 sider, og 2 gruppeoppgaver 4-6 sider
  • Muntlig fremlegg i gruppe pÃ¥ siste samling

Avsluttende vurdering:

  • Obligatorisk arbeidskrav mÃ¥ være godkjent for at studenten skal fÃ¥ gÃ¥ opp til eksamen
  • Muntlig individuell eksamen hvor all undervisning er pensum og pensumlitteratur kan prøves
  • Deltakere uten generell studiekompetanse som gjennomfører studiet og fÃ¥r alle arbeidskrav godkjent, fÃ¥r kursbevis for gjennomført kurs. Disse deltakerne gÃ¥r ikke opp til eksamen
  • Vurderingskriterier bestÃ¥tt/ikke-bestÃ¥tt. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Heidi Østland Vala <heidi.o.valaSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 02.07.2015