Sosialpedagogikk grunnenhet 30SOSP1
Læringsutbytte
Tilbys kun via Folkeuniversitetene 2015/2016 |
En kandidat med fullført sosialpedagogikk grunnenhet skal ha følgende totale læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, og metoder innenfor det sosialpedagogiske fagområdet
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor det sosialpedagogiske fagområdet
- har kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
Kandidaten
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff fra det sosialpedagogiske fagområdet og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
- kan beherske relevante faglige uttrykksformer
- kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet
Generell kompetanse
Kandidaten
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe
- kan formidle sentralt sosialpedagogisk fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
Innhold
Sosialpedagogikk angår samspillet mellom individ -, gruppe-, samfunn og faktorer som virker inn på oppvekstvilkår og mellommenneskelige forhold. Studiet er organisert i fire hovedemner, som igjen er delt i delemner. Emnene griper inn i hverandre og må sees i sammenheng.
Første semester
Hovedemne 1:Individ i samspill
Delemner:
Modeller for og teorier om sosialt samspill
Lederfunksjoner
Kommunikasjon, språk og samhandling
Samspill/samhandling mellom mennesker med ulike forutsetninger og bakgrunn:.
Emosjoner og samspill
Hovedemne 2: Grupper og gruppeprosesser
Delemner:
Sosialiseringsmål og sosialiseringsteorier:
Gruppestrukturer og gruppefunksjoner:
Gruppedynamikk
Andre semester
Hovedemne 3: Familie og nærmiljø
Delemner:
Familien som sosialiseringsagent
Nærmiljøet som sosialiseringsarena
Sosialt nettverk
Omsorgsarbeid
Hovedemne 4:Skole og barnehage
Delemner:
Barnehagens og skolens oppgaver sett i et sosialpedagogisk perspektiv
Læring i sosialpedagogisk perspektiv
Hjelpetjenester i skole og barnehage
Om studenter har tilknytning til / interesse for andre institusjoner, kan disse danne utgangspunkt for sosialpedagogisk analyse
Arbeids- og læringsformer
Organisering
Det vil bli lagt vekt på varierte arbeidsformer i studiet, med deltakelse i forelesninger, selvstendig- og gruppestudium av faglitteratur, seminar og gruppediskusjoner, arbeid med oppgaver - individuelt og i gruppe - utføring av prosjekt og deltakelse i eventuelle kurs og ekskursjoner.
Forelesninger
Det blir forelest over sentrale sosialpedagogiske emner. Forelesningene knyttes til emnene i studieplanen, men dekker ikke alle. Noen av delemnene må derfor gjennomarbeides i gruppene og ved individuelle studier. Obligatorisk frammøte vil framgå av semesterplanene.
Litteratur
Litteraturen utgjør ca. 1.600 sider. Av disse er ca. 1.000 sider felles for alle studentene og utgjør studiets kjernepensum. Selvvalgt pensum - ca. 600 sider - skal godkjennes av studiets faglig ansvarlige. Selvvalgt pensum skal knyttes til temaer i prosjektene studenten arbeider med og være synlig i det skriftlige arbeidet som leveres.
Gruppeprosjekt i «Kjernegrupper»
Arbeid og samspill i gruppe og utarbeidelsen av et prosjekt, er en vesentlig del av sosialpedagogisk virksomhet. Hver student skal delta i en kjernegruppe (3 - 5 deltakere) der en viktig del av arbeidet utføres. Gruppene møtes hver 14. dag (ca. 4 timer pr. gang), har pliktig frammøte og møtereferat og frammøteprotokoll føres. Hver kjernegruppe skal arbeide med et gruppeprosjekt.
Individuell studieplan
Ved semesterstart andre halvår, skal studentene legge fram en foreløpig individuell studieplan som inneholder tema for gruppeprosjektet og en foreløpig oversikt over selvvalgt pensum.
Vurderingsformer
Sluttkarakteren fastsettes på grunnlag av følgende to komponenter der den ene teller 40 % og den andre teller 60 %:
- Første semester: Individuell skriftlig 6-timers eksamen med basis i de to hovedemnene
- Andre semester: Eksamen er et gruppeprosjekt på 30 sider
Begge deler vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A - til F, der E er laveste ståkarakter. Begge deleksamener må være bestått for å få endelig karakter i emnet.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Lenke til pensumliste 2015/2016
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Tone Marit Tesdal <Tone.M.TesdalSPAMFILTER@hit.no>,Torill Aagot Halvorsen <torill.a.halvorsenSPAMFILTER@hit.no> - 01.07.2015