964 Leire - Kunst og design 2
Innledning
I dette fordypningsstudiet blir kunnskaper og ferdigheter om estetisk skapende arbeid med leire som materiale vektlagt. Arbeidet er fokusert på praktisk skapende arbeid i leire der studenten skal tilegne seg motoriske ferdigheter, tekniske og estetiske kunnskaper i en sammenhengende prosess fra ide til ferdig produkt. Studenten skal tilegne seg forståelse for sammenhengen mellom funksjon, form, overflate og farge og det estetiske uttrykk.
Målgruppe og opptakskrav
Opptakskrav er Leire 1 - Kunst og Design eller tilsvarende høgskolestudium innenfor formgiving, kunst og håndverk. Egnet realkompetanse kan være grunnlag for opptak, og vil kunne vurderes i hvert enkelt tilfelle etter søknad. Studiet kan tas som del i et frittstående påbyggingsstudium.
For hvem:
- Lærere i kunst og håndverk som ønsker en faglig spisset undervisningskompetanse inn mot grunnskole eller videregående skole
- For studenter som ønsker å bygge opp en flerfaglig BA grad
- For studenter som satser på en kunst- og designutdanning med leire som hovedmateriale
Mål for studieprogrammet
Kandidaten skal
- videreutvikle sine kunnskaper, erfaringer og sine skapende evner for å styrke grunnlaget for forståelse og opplevelse av estetiske verdier knyttet til materiale, kommunikasjon, funksjon og didaktikk.
- videreutvikle bevisste holdninger til fagets muligheter og verdier, der menneske, læring, kultur og miljø står sentralt.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten
- kan øke sine kunnskaper, erkjennelse og uttrykksevne gjennom estetisk skapende arbeid med leire som materiale
- tilegner seg kunnskap om kunst og formkultur innen spesialiseringsfaget
- tilegner seg kunnskap med relevant forsøks- og utviklingsarbeid innen fagfeltet
Ferdigheter
- behersker og anvender kreative prosesser i problemløsning, produktutvikling og estetisk skapende arbeid
- arbeider systematisk for å tilegne seg de motoriske ferdigheter og tekniske kunnskaper som er nødvendig for å kunne omsette ide til konkret resultat
- opparbeider evne til selvstendig problemformulering og problemløsing
- anvender teorier i form, farge og komposisjon til å vurdere eget og andres skapende arbeid
- utvikler handlingskompetanse i forhold til vår kulturs tradisjon og fornyelse
- tilegner seg erfaring med relevant forsøks- og utviklingsarbeid innen fagfeltet
Generell kompetanse
Kandidaten
- øker sine kunnskaper om estetisk skapende arbeid med leire som materiale
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Obligatorisk emne
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Studieprogrammet er organisert i emner. Emnene bygger på hverandre teknisk så vel som faglig. Emnene skal evalueres, karaktersettes og godkjennes før studenten kan gjennomføre det siste emnet i studieprogrammet; fordypningsoppgaven.
- Forming i leire i et etnografisk perspektiv
- Skulpturale formuttrykk
- Dreiing i Leire
- Avsluttende prosjekt / BA
Emnene fordeles med 30 studiepoeng i høstsemesteret og 30 studiepoeng i vårsemesteret
Faginnhold fra ulike emner kan behandles innenfor samme oppgaveperiode i studiet.
Noe fagstoff regnes som felles for alle materialfagene. Dette formidles hovedsakelig i seminarer og/eller forelesninger.
I tillegg til emnene i studieprogrammet kommer Åpen dør, Forskningsdagene og annen aktuell virksomhet.
Studieutvalg
Studentene velger sitt eget studieutvalg for hele studieprogammet. Utvalget består av 2-3 valgte studenter og fungerer som bindeledd mellom lærerteam og studentene.
Se også studiets hjemmeside
Internasjonalisering
Studenten har mulighet til å ta deler av utdanningen ved en utdanningsinstitusjon utenfor Norge. Høgskolen i Telemark er med i NORPLUS nettverkene NordFo og Edda, som gir studentene anledning til å studere ved en tilsvarende utdanning i Danmark, Finland, Færøyene, Island, Grønland eller Sverige. Denne utvekslingen kan innpasses på ulike tidspunkt i utdanningen, fortrinnsvis i andre studieår. Prinsippet om tid-for-tid gjelder for denne typen utveksling, og studenten får godskrevet det antall studiepoeng som tilsvarer dette. Det gis mobilitetstipend og reisestipend. Flere opplysninger finnes på http://www.nordfo.org/no
Arbeids- og læringsformer
Studentenes nærvær og deltakelse er viktig grunnlag for studiet. Studiet har et omfang på ca. 1600 arbeidstimer hvorav ca. 320 timer er lærerstyrt.
Arbeid individuelt på verkstedene og med den teoretiske delen er hovedarbeidsformen. Gjennom selvstendig og veiledet praktisk gjennomføring på verksted blir teori og refleksjon knyttet til studentenens eget skapende arbeid. Gruppearbeid som gir erfaring med veiledning av medstudenter i ulike faglig problemstillinger, på mindre seminarer, drøftinger, diskusjoner og felles utstillingsprosjekter er viktig.
Undervisningen består av demonstrasjoner, praktiske øvelser, styrt ferdighetstrening, forelesninger, diskusjoner og drøftinger. I tillegg til fellesundervisning gis veiledning, individuelt og i grupper. Undervisningen går parallelt med oppgaveløsning og omfatter innføring i praktiske arbeidsmåter og forelesninger i fagteori. Vekselspillet mellom skapende virksomhet, teori og refleksjon er en viktig del av fagets egenart. Oppgavenes utforming tar sikte på å gi studentene en større faglig detaljkunnskap og et bredere perspektiv på sin skapende virksomhet. Utstillingsbesøk er en del av studiet. Det er også åpning for kortere ekskursjoner.
Forholdet mellom teori/praksis
Det er ikke skolepraksis i dette studieåret.
Vurderingsformer
Det skal være en sammenheng mellom mål, innhold, arbeidsformer og vurdering i studiet. Vurderingen skal være en del av læringen og et middel for den enkelte student til å utvikle forståelse om formålet med studiet, og til å få innsikt i egne forutsetninger for arbeid med fagområdet.
Studentene er selv ansvarlige for å holde seg orientert om oppgaver, frister, arbeidskrav m.m. Alle oppgaver må utføres og leveres inn til avtalt tid slik det angis i semesterplan/årsplan/periodeplan, for å få gjennomføre avsluttende prosjekt / bacheloroppgave. Alle emner må være gjennomført og bestått for at studenten skal få vitnemål for gjennomført studieprogram.
Emnene kan ha ulike former for eksamen, alt fra mappeinnleveringer til skriftlige prøver. (Se emnebeskrivelsene).
Emnekarakterene, samt tittel på avsluttende prosjekt/bacheloroppgaven føres på vitnemålet. Det gis en karakter på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter. Emnet Fag- eller yrkesdidaktisk praksis blir vurdert til bestått / ikke bestått. Praksis må være bestått for å få vitnemål. Ved ikke fullført studieprogram gis det karakterutskrift med oversikt over beståtte emner.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Skikkethet
Det er ikke krav til skikkethetsvurdering
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Vegard Fusche Hansen <Vegard.F.HansenSPAMFILTER@hit.no>,Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 30.04.2015