2303 Engelsk 1, trinn 1-7

Innledning

Engelsk 1 for 1-7 trinn består av to emner på 15 studiepoeng ENG 101 og ENG 102. Studiet gir kompetanse i grunnskoleundervisning i faget engelsk 1- 7

Engelsk 1 for 1.-7. trinn gir innføring i språkopplæring og fagdidaktikk med spesiell vekt på begynneropplæring i engelsk. Dette omfatter kunnskap om hvordan språket er bygd opp og bruk av ulike tekster på barnetrinnet. Utvikling av egen språkferdighet og tekstkompetanse er sentralt. Emnet omfatter engelskundervisning for hele barnetrinnet og hva som kjennetegner elevene i denne aldersgruppen og deres tidlige språkutvikling i engelsk. I tillegg dreier emnet seg om varierte aktiviteter og metoder for engelskopplæringen i grunnskolen.

Målgruppe og opptakskrav

Grunnskolelærerstudenter og lærere som ønsker videreutdanning.

Mål for studieprogrammet

Studentene skal tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendige for å undervise i engelsk i barneskolen.

Læringsutbytte

Læringsutbytte er beskrevet i i emneplanene.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Emner:
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V)
ENG 101 Engelsk 1, emne 1: Språklæring og
språkferdighet
15,00 O 15  
ENG 102 Engelsk 1, emne 2: Engelsk språk, tekst
og kultur 1
15,00 O   15
Sum: 0 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Engelsk 1 utgjør 30 studiepoeng, oppdelt på to deler, hver på 15 studiepoeng: ENG 101 og 102.

I grunnskolelærerutdanning for 1.7. trinn går Engelsk 1, emne 1 i høst og emne 2 i vår.

Engelsk 1 består av fem tema:

Å være engelsklærer

  • barns språklæring i et andrespråksperspektiv: språklæringsteorier, strategier og metoder
  • læreplan-og lærebokanalyse
  • læreren som språkmodell i klasserommet
  • lærerens egen tekstkompetanse med fokus på skriftliga ferdigheter

Det engelska språket: struktur og system 1

  • grunnleggende grammatikk med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk og norsk
  • ord og ordlæring

Grunnleggende ferdigheter i engelsk

  • arbeid med de grunnleggende ferdighetene i klasserommet med fokus på lesing og muntlige ferdigheter
  • bruk av IKT i forbindelse med lesing og muntlige ferdigheter

Tekst og kultur

  • interkulturell læring gjennom tekster
  • tekster for barn og unge fra engelsktalende land
  • grunnleggende sjangerkunnskap
  • grunnleggende ferdigheter med fokus på lesing, regning og digitale ferdigheter engelsk

Det engelske språket: Struktur og system del 2

  • engelsk som verdensspråk
  • grunnleggende uttale og intonasjon
  • kulturelle konvensjoner for språkbruk

Internasjonalisering

I vårsemesteret legges det til rette for et studieopphold på en ukes varighet ved det norske studiesenteret i Storbritannia, York

Arbeids- og læringsformer

Det legges opp til bruk av varierte og aktive arbeidsformer i studiet, som fellesforelesninger i kombinasjon med drøfting av stoff, seminartimer, gruppearbeid, framføringer og selvstudium.

Forholdet mellom teori/praksis

Alle studenter som tar Grunnskolelærerutdanning 1-7 skal i praksis.

Vurderingsformer

Vurderingsformer er beskrevet i i emneplanene.

Skikkethet

Grunnskolekandidater er underlagt løpende skikkethetsvurdering etter nasjonal forskrift om skikkethet.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter AnnKatrin Jonsson <annkatrin.jonssonSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 18.05.2015