VUD20 KOBASS - Kompetanseheving for barnehageassistenter
Innledning
KOBASS er et læringsprogram med vekt på erfaringsbasert læring og arbeidsplassen som læringsarena. Målet er å gi assistenter bevissthet rundt egne ressurser og rolle i barnehagen, og til å utvikle sin barnehagefaglige kompetanse. Dette for å fremme utvikling av barnehagen til et bedre tilbud for alle barn og foreldre.
Det er en forutsetning at deltakende kommuner og barnehager ønsker å arbeide med temaet i egne organisasjoner. Barnehagene og assistentene som deltar på kurset skal i fellesskap arbeide med egen praksis i barnehagen for å sikre at organisasjonen utvikles.
Målgruppe og opptakskrav
Deltakerne kan tas opp på grunnlag av studiekompetanse eller realkompetanse. Studiet er da kompetansegivende og gir en uttelling på 15 studiepoeng. For de som ikke har studierett eller ikke ønsker å ta dette som et studium, kan KOBASS tas som et etterutdanningskurs som dokumenteres i et kursbevis. Deltakerne må ha tilstrekkelig med språkferdigheter i norsk til å følge undervisning, skrive oppgaver og lese faglitteratur.
For fast ansatte assistenter i private og kommunale barnehager.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Studieplan KOBASS
|
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Heidi Østland Vala <heidi.o.valaSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 02.07.2015