VUD20 KOBASS - Kompetanseheving for barnehageassistenter

Innledning

KOBASS er et læringsprogram med vekt på erfaringsbasert læring og arbeidsplassen som læringsarena. Målet er å gi assistenter bevissthet rundt egne ressurser og rolle i barnehagen, og til å utvikle sin barnehagefaglige kompetanse. Dette for å fremme utvikling av barnehagen til et bedre tilbud for alle barn og foreldre.

Det er en forutsetning at deltakende kommuner og barnehager ønsker å arbeide med temaet i egne organisasjoner. Barnehagene og assistentene som deltar på kurset skal i fellesskap arbeide med egen praksis i barnehagen for å sikre at organisasjonen utvikles.

Målgruppe og opptakskrav

Deltakerne kan tas opp på grunnlag av studiekompetanse eller realkompetanse. Studiet er da kompetansegivende og gir en uttelling på 15 studiepoeng. For de som ikke har studierett eller ikke ønsker å ta dette som et studium, kan KOBASS tas som et etterutdanningskurs som dokumenteres i et kursbevis. Deltakerne må ha tilstrekkelig med språkferdigheter i norsk til å følge undervisning, skrive oppgaver og lese faglitteratur.

For fast ansatte assistenter i private og kommunale barnehager.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Studieplan KOBASS
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V)
15KOBASS Kompetanseheving for
barnehageassistenter
15,00 O    
Sum: 0 15
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Heidi Østland Vala <heidi.o.valaSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 02.07.2015