VUD Myndighetsutøvelse, ledelse og utvikling

Innledning

Studiet i myndighetsutøvelse, ledelse og utvikling er utviklet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet på bakgrunn av behovet for økt kompetanse hos barnehagemyndigheten.

Målgruppe og opptakskrav

Fullført bachelor eller realkompetanse. Målgruppen for studietilbudet er ansatte i kommuner/bydeler som arbeider med myndighetsoppgaver knyttet til barnehagefeltet. Det er åpent for søkere/studenter med variert erfaringsgrunnlag. Søkere som arbeider i barnehagemyndighetene blir prioritert. For opptak på grunnlag av realkompetanse til et mastergradsstudium kreves det at utdanning/praksis er på nivå med relevant bachelorstudium/ordinære opptakskrav. Det er opp til høgskolen å avgjøre hva som er relevant praksis/utdanning/organisasjonserfaring i forhold til søkt studium.

Søkere som ønsker å innpasse studiet i masterutdanningen i pedagogikk med vekt på didaktikk og ledelse må tilfredsstille opptakskravet til masterutdanningen.

Mål for studieprogrammet

Dette studiet vil gi grunnlag for studenten til å kunne reflektere kritisk over myndighetsrollen og utvikle gode praksiser for likebehandling, veiledning, tilsyn og godkjenning. Det vil gi kompetanse i å forske på og videreutvikle egen myndighetsutøvelse. Studiet gir grunnlag for å kunne iverksette denne kunnskapen på systemnivå for å sikre at nasjonalt og lokalt vedtatte kvalitetsmål kan nås i alle barnehager i kommunen.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Les mer i emneomtalen:
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V)
15MLU-PEDMA Myndighetsutøvelse, ledelse og
utvikling
15,00 O   15
Sum: 0 15
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Emnet «Myndighetsutøvelse, ledelse og utvikling» går over to semestre og er samlingsbasert.

Se emneomtale. Undervisningsspråket er norsk med muligheter for gjesteforelesninger på engelsk.

Internasjonalisering

Det er ikke lagt opp til internasjonalisering i studiet.

Arbeids- og læringsformer

Se arbeids- og læringsformer i emneomtalen.

Vurderingsformer

Se vurderingsformer i emneomtalen.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Kjersti Brathagen <kjersti.brathagenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 07.09.2015