15NOSPRM2 Norsk for lærere som underviser minoritetssprÃ¥klige 2

Innledning

Norsk for språklige minoriteter 2, skal gi innblikk i sjangerpedagogikk, og hvordan denne kan brukes i andrespråksundervisning. Kurset gir også mulighet til studier og utvikling av egen undervisningspraksis gjennom fordypningsoppgaven.

MÃ¥lgruppe og opptakskrav

Målgruppe: Alle lærere som underviser elever med andre morsmål enn norsk i grunnskole, videregående opplæring, voksenopplæring, e.l.

Opptakskrav: Norsk fra allmennlærerutdanning eller tilsvarende (minimum 30 studiepoeng norsk). Gjennomført 15NOSPRM1 (Norsk for lærere som underviser minoritetsspråklige 1) anbefales, men er ikke påkrevd.

MÃ¥l for studieprogrammet

Norsk for språklige minoriteter 2, er en videreutdanning som har som mål å gi kunnskap om andrespråkslæring og andrespråksdidaktikk med vekt på sjangerpedagogikk og utvikling av elevenes literacy. Studiet gir også studentene mulighet til å studere og utvikle egen undervisningspraksis gjennom fordypning i et selvvalgt emne.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


Norsk for språklige minoriteter 2
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V)
15NOSPRM2 Norsk for lærere som underviser
minoritetsspråklige 2
15,00 O   15
Sum: 0 15
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Arbeids- og læringsformer

Undervisningen består av forelesninger og gruppeseminarer over nett. Kommunikasjonen mellom høgskolen og kursdeltakerne foregår via læringsplattformene Fronter og Omnijoin. Det legges opp til gruppearbeid e.l. på dagene med nettforelesning. I periodene mellom samlingene arbeider deltakerne med pålagte oppgaver, både individuelt og gruppevis. Dette vil både være tradisjonelle skriftlige oppgaver og samarbeidsoppgaver gjennom diskusjonsrom.

Vurderingsformer

  • Deltakelse i nettdiskusjoner
  • Arbeidskrav spesifisert i semesterplan
  • Fordypningsoppgave

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jolanta Gulliksen <jolanta.gulliksenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 19.05.2015