Friluftslivspedagogikk 1451
Læringsutbytte
Kunnskap
Kunnskap om friluftslivsveiledningens historie og utvikling
Kunnskap om didaktisk relasjonstenking
Kunnskap om læring og undervisningsprinsipper
Kunnskap om gruppeprosesser
Kunnskap om motivasjon og mestring
Kunnskap om friluftsliv i grunnskolen
Kunnskap om sikkerhet i forhold til didaktikk
Kunnskap om mulige sammenhenger mellom friluftsliv og helse
Ferdigheter
Kunne redegjøre for pedagogiske grunntanker med relevans for friluftspedagogikken
Kunne redegjøre for sentrale momenter innen norsk friluftslivsveiledning
Kunne planlegge friluftslivsopplegg med utgangspunkt i den didaktiske relasjonsmodellen hvor sikkerheten er ivaretatt
Kunne redegjøre for ulike læringsteorier
Kunne redegjøre for ulike teorier med relevans for gruppeprosesser
Generell kompetanse
Kunne planlegge, gjennomføre og evaluere pedagogiske opplegg
Ha bevissthet om didaktikk og metodikk knytte til opplæring
Være i stand til å planlegge og gjennomføre ferder tilpasset grupper på ulike nivå, og med ulike forutsetninger
Undervise i friluftsliv, med spesielt fokus på skoleverket
Innhold
- Læringsbegrepet, erfaringslæring
- Gruppen som sosialt fenomen og som arbeidsform.
- Didaktiske og metodiske problemstillinger knyttet til friluftslivsformidling
- Friluftslivet som arbeidsform i skolen, læreplaner og uteskole
- Planlegging, gjennomføring og evaluering av pedagogiske opplegg
- Ferdigheter, turnormer, grunnprosedyrer og sikkerhetstenking
- Veilederrollen og dens ulike funksjoner
Arbeids- og læringsformer
16 forelesninger
5 dager med seminar
1 dag skolepraksis med forarbeid
5 dager egenvalgt praksis
Vurderingsformer
- Oppgave (hjemmeeksamen), 3 dager, gradert karakter
- Arbeidskarv 1, gjennomført praksis
- Arbeidskarv 2, deltagelse i seminar
Alle deler må være bestått.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Helle Friis Knutzen <Helle.F.KnutzenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Sidsel Sæterhaug - 21.10.2015