Fysisk aktivitet og helse II 1072
Læringsutbytte
Kunnskap
- Studenten skal kunne registrere og teste fysisk form i ulike befolkningsgrupper
- Studenten skal kritisk kunne vurdere effekten av ulike tiltak for å øke fysisk aktivitetsnivå i ulike befolkningsgrupper
- Studenten skal ha en kritisk refleksjon rundt sammenhengen mellom fysisk aktivitet og helse, betydningen av fysisk aktivitet og trening i et fysiologisk, psykologisk/pedagogisk eller sosiologisk perspektiv, samt ha en kritisk refleksjon rundt sin egen instruktørrolle
- Studenten skal ha kjennskap til effekten av fysisk aktivitet, og sammenhengen mellom fysisk aktivitet og helse, for barn/unge, eldre og gravide
Ferdighet
- Studenten skal være i stand til å planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og evaluere fysisk aktivitetstiltak for ulike deler av befolkningen. I tillegg til den generelle inaktive voksne befolkningen og pasientpopulasjoner med overvekt/fedme, diabetes type 2, muskel- og skjelettlidelser, hjerte- og karsykdommer og psykiske lidelser, skal studenten kunne planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og evaluere økter for barn/unge, eldre og gravide
- Studenten skal være i stand til å gjennomføre enkle kostholdsregistreringer og gi enkle kostholdsråd knyttet til fysisk aktivitet og trening
- Studentene skal være i stand til å planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og evaluere personlig trening for ulike målgrupper i befolkningen
- Kritisk reflektere rundt sin egen rolle som instruktør
Generell kompetanse
- Studenten skal ha innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
- Studenten kan formidle sentralt fagstoff både skriftlig og muntlig, til ulike målgrupper
- Studenten skal kunne utveksle synspunkter og erfaring med andre fagpersoner og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis innen fysisk aktivitet og helse
Innhold
Fysisk aktivitet og helse II har som mål å øke studentens kunnskap, forståelse og refleksjon omkring dette fagfeltet. Det overordnede målet for å klare dette er å utvikle forståelse for ulike målgrupper innen fysisk aktivitet og helse, både praktisk og teoretisk. Det er praksisfeltet som står i sentrum, og da skal mest mulig av studentens arbeid være av praktisk karakter. Studenten skal likevel vise god evne til å trekke inn teoretiske perspektiver på og reflektere rundt de valg han/hun gjør i praksisfeltet. Innhold i faget er følgende:
- Trening av grupper med personer med ulike helseutfordringer, særlig hjerte- og karsykdommer, diabetes type 2, overvekt/fedme, muskel- og skjelettlidelser og psykiske lidelser
- Trening av inaktive
- Trening av eldre
- Trening av gravide
- Personlig trening
- Helseprofilvurdering
- Ernæringsregistrering og kostholdsanbefalinger
Arbeids- og læringsformer
I hovedsak er arbeidsformen knyttet til å erverve kunnskap gjennom å være i praksisfeltet. Studentens erfaringer fra ulike praksiser vil bli fulgt opp gjennom diskusjonsseminarer og fellesveiledninger, hvor disse erfaringene skal fremlegges for medstudenter og faglærere. Det vil også før praksisperiodene være introduksjonsseminarer som skal gi studenten sentrale problemstillinger med ut i feltet. Praksisen skal inneholde følgende elementer: 1) minimum 40 timer formidlingspraksis i grupper i regi av Frisklivssentralen i Bø/Sauherad eller tilsvarende, 2) minimum 40 timer formidlingspraksis med personlig trening, og 3) minimum tre uker sammenhengende ekstern praksis. Praksis og praksisseminar er obligatorisk, og det er krav om minimum 80% deltakelse på diskusjonsseminar og fellesveiledninger.
Vurderingsformer
- Muntlig eksamen (presentasjon refleksjonsnotat), tid vårsemester, gradert karakter
- Arbeidskrav 1, refleksjonsnotat
- Arbeidskrav 2, praksis
Alle deler må være bestått.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Solfrid Bratland-Sanda <Solfrid.Bratland-SandaSPAMFILTER@hit.no> - 30.11.2015