Naturopplevelse og livskvalitet 1458
Læringsutbytte
Kunnskap
Kunnskap om utfordringer i dagens samfunn knyttet til bærekraft, helse og hverdagsliv
Kunnskap om naturopplevelse
Kunnskap om relasjon mellom menneske og omgivelser i møter med naturen
Kunnskap om betydningen av stedstilknytning (identitet, sted og rom)
Kunnskap om veiledning og veileders rolle i møtet med spesielle målgrupper
Kunnskap om hvordan mening skapes individuelt, sosialt og kulturelt
Ferdigheter
Kunne tilrettelegge og anvende enkelt friluftsliv i møtet med spesielle målgrupper; vandring, padling, høsting, fiske, orientering, bål og leiretablering
Kunne høste og tilberede mat fra naturen
Kunne bruke kreative og estetiske uttrykk som inngang til å jobbe med natur og sansning
Kunne veilede ulike grupper og enkeltpersoner med sikte på bedre helse og livskvalitet
Generell kompetanse
Evne til å tilrettelegge friluftsliv for ulike grupper med spesielle behov
Evne til å anvende kompetanse fra øvrige deler av studiet inn i konkrete pedagogiske sammenhenger med ulike målgrupper
Evne til å jobbe helhetlig med ulike grupper i naturen
Å utvikle egen evne til å ta i bruk estetiske og sanselige opplevelser i formidling av friluftsliv
Innhold
- Planlegging og tilrettelegging
- Helse, hverdagsliv og livskvalitet
- Naturopplevelse
- Naturmøter og stedstilknytning
- Veiledning og veileders roller
- Vandring, padling, høsting, fiske, orientering, bål og leiretablering
- Kreative og estetiske uttrykk
Arbeids- og læringsformer
6 forelesninger
5 dager med veileder
2 dager soloerfaring
5 dager praksis med relevante målgrupper
Undervisningen, samt studentenes lesing av pensum og øving på egenferdighet, vil bli gjennomført med sikte på å oppnå læringsutbyttet beskrevet over. All praktisk undervisning er obligatorisk
Vurderingsformer
- Arbeidskrav, 100 % deltagelse i det praktiske
- Hjemmeeksamen (refleksjonsoppgave på bakgrunn av praksis), gradert karakter
Alle deler må være bestått.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Helle F. knutzen <Helle.F.KnutzenSPAMFILTER@hit.no>,Sidsel Sæterhaug <sidsel.saterhaugSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Sidsel Sæterhaug - 21.10.2015