Verdier, læring og ledelse 1313

Læringsutbytte

Kunnskap: Kurset skal gi kunnskap om forskningsstatus innenfor temaområdet verdier, læring og ledelse.. Kurset skal gi innsikt i hvilke kunnskapsformer, hvilke former for verdier og hvilke former for ledelse som idrett, kroppsøving og friluftsliv aktualiserer, og kunne sette denne innsikten i relasjon til de pedagogiske og epistemologiske grunnspørsmålene.

Ferdigheter: Studenten skal kunne analysere komplekse problemstillinger knyttet til temaområdet verdier, læring og ledelse innenfor idrett, kroppsøving og friluftsliv, og gjøre disse tilgjengelige for en forskningsmessig tilnærming.

Generell Kompetanse: Studentene skal gjennom kurset, sammen med annen undervisning i masterstudiet, kunne drive forskning og utviklingsarbeid innenfor praktisk pedagogisk virksomhet innen idrett/ kroppsøving/friluftsliv.

Innhold

Fordypingsemnet kretser rundt pedagogiske og psykologiske tema. Grunntemaet er: Hvordan kan vi gjennom pedagogisk virksomhet bidra til å etablere gode, også i betydningen moralsk gode læringsklima, og bidra til etableringen av godt-fungerende relasjoner (trener-utøver, lærer-elev, veileder-elev/student og godt-fungerende team).

* Utviklingen av idretts-psykologi og idrettscoaching som fagfelt, relatert til idrett, kroppsøving og friluftsliv.

* Lærings- og sosialiseringsteori med vekt på motivasjon, mestring og det sosiale læringsmiljø, brukt på våre fag- og praksisområder.

* Gruppeprosesser, relatert til idrett, kroppsøving og friluftsliv

* Mental trening, visualisering, indre samtale, motivasjon og spenningsregulering.

* Pedagogikk i idrett, kroppsøving og friluftsliv, og idrett, kroppsøving og friluftsliv som pedagogikk.

* Teori-praksis gapet, i idrett-, friluftsliv og kroppsøving.

* Kunnskapsbegrepet. Teoretisk kunnskap, kroppsliggjort kunnskap og handlingsbåren kunnskap. Episteme, techne og phronesis. Pedagogikk som systematisk verditenking.

* Trenerens, coachens/lederens og veilederens praktiske handlingskompetanse. Praksisteori. Refleksjon over egen rolle og praksis.

* Demokratiske læringsmodeller. Involverende pedagogisk lederskap, muligheter og begrensninger.

* Kommunikasjon, relasjon og makt i et læringsperspektiv, relatert til idrett, kroppsøving og friluftsliv.

Det vil bli lagt vekt på at studentene skal lære seg å tolke, forstå og kritisere teoribasert forskning innenfor de ovenfor nevnte områdene, samt kunne forstå sammenhengen mellom teoriene, forskning og utviklingen av praktiske intervensjoner.

Arbeids- og læringsformer

15 forelesningsbolker à 3-4 timer, vårsemesteret. Kurset vil være organisert som et seminar med innslag av forelesninger, studentforberedte presentasjoner, diskusjon og gruppearbeid.

Vurderingsformer

  • Oppgave (hjemmeeksamen), 1 uke

Gradert karakter.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Michael Reinboth <Michael.ReinbothSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Helle Friis Knutzen - 09.03.2016