Materiell og immateriell kulturarv - nett 2809N
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten:
- har grunnleggende kunnskap om kulturarv som begrep og fenomen, og kulturarvens betydning for mennesker og samfunn
- har grunnleggende kunnskap om ulike typer materiell og immateriell kulturarv og deres historiske kontekst, særlig i Norge
- har kunnskap om kulturarvfeltets organisering, aktører, institusjoner og roller
- kjenner til sentrale lov- og regelverk og internasjonale konvensjoner av betydning for kulturarvforvaltningen i Norge
- har god kunnskap om kulturarv som ressurs for samfunnsutvikling
Studenten:
Generell kompetanse
Studenten:
- kan fortolke og formidle kulturminner og kulturarv overfor bestemte målgrupper
Innhold
Emnet drøfter kulturarvbegrepet og fokuser på ulike typer materiell og immateriell kulturarv, og setter dem inn i en historisk og samtidig kontekst. Sentralt innhold er organiseringen av det norske kulturarvfeltet, med vekt på aktuelle problemstillinger knyttet til kulturarvspolitikk og forvaltning av kulturarv. Videre drøfter emnet kulturarvens samfunnsmessige betydning, bl.a. for utvikling av identitet og tilhørighet for mennesker, og som ressurs for samfunnsutvikling. Her tematiseres også formidling av kulturarven overfor bestemte målgrupper. Sentrale lover og regelverk, både nasjonalt og internasjonalt, blir gjennomgått, der også forholdet mellom nasjonalt og internasjonalt lov- og regelverk blir behandla.
Arbeids- og læringsformer
E-læringsverktøy er basis for undervisningen. Via dette blir det lagt ut obligatoriske oppgaver, forelesninger og annet undervisningsstoff. Det er også forum for studentsamtaler og informasjonsutveksling. Direkte kontakt mellom lærere og studenter skjer pr. e-post eller telefon. I tillegg er det en helgesamling på lærestedet i løpet av semesteret.
Vurderingsformer
- Oppgave, gradert karakter
- Arbeidskrav, framføring
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Inger Birkeland <inger.birkelandSPAMFILTER@hit.no>,Herleik Baklid <herleik.baklidSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Kristin Midtbø - 04.04.2016