Norwegian Language: Beginning Level 2600
Læringsutbytte
Kunnskap
- Studentene skal få en innføring i det norske språket; vokabular, uttale og grammatikk/språkstruktur
- Studentene skal få et grunnleggende kjennskap til Norge.
Ferdigheter:
Forståelse
- Kjenne igjen og forstå vanlige ord og ytringer knyttet til personlige forhold. Skal kunne Oppfatte og formidle enkel muntlig informasjon om en selv og andre, familie, innkjøp, nærmiljø og arbeidsliv.
- Oppfatte hovedinnholdet i enkle meldinger og beskjeder.
- Kunne oppfatte og forstå enkle skriftlige tekster om dagligdagse emner.
Tale
- Skal kunne bruke enkle ord, uttrykk og setninger i samtale om personlige forhold og dagligliv.
- Skal kunne delta i en samtale om dagligdagse emner.
- Stille enkle spørsmål og gi enkle svar.
- Gi uttrykk for meninger og synspunkter.
- Bruke høflighetsfraser.
- Uttale skal ikke hindre forståelse.
Skrift
- Skal kunne skrive kortere tekster knyttet til de viktigste områdene av dagliglivet og gi uttrykk for meninger og synspunkter.
- Skal kunne kjenne til og bruke grunnleggende grammatikk og språkregler for å kunne skrive setninger og enkle sammenhengende tekster
Kompetanse
Studentene skal kunne bruke det norske språket på et grunnleggende nivå i skriftlig og muntlig framstilling.
Innhold
Kurset vil gi en introduksjon til norsk språk, grammatikk og uttale. Praktiske muntlig øvinger og bruk av norsk i det daglige vil være viktig. Dette kurset anbefales studenter som ønsker å få grunnleggende kjennskap og erfaring med det norske språket.
Arbeids- og læringsformer
Høst og/eller vår semester. 4 timer i uken, 10 ECTS.
Lærerstyrt undervisning, praktiske gruppeoppgaver, hjemmeoppgaver. Undervisningsspråket er norsk. Obligatorisk oppmøte til undervisning (80%).
Vurderingsformer
- Skriftlig og muntlig eksamen (semesterprøve), vektes 50 %
- Skriftlig eksamen, 3 timer, vektes 50 %
- Arbeidskrav: hjemmeoppgaver (bestått/ikke bestått)
Alle deler må være bestått, gradert karakter
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Heidi Christoffersen <Heidi.ChristoffersenSPAMFILTER@hit.no> - 31.05.2016