Forretningsutvikling I (med prosjektstyring) 6059

Læringsutbytte

Studentene skal etter endt kurs ha utviklet teoretisk kunnskap:

  • ha grunnleggende kunnskaper om sentrale temaer og problemstillinger innenfor prosjektledelse, knyttet til ledelse, planlegging, organisering, gjennomføring, oppfølging og avslutning av prosjekt
  • ha kunnskap om grunnleggende begreper innenfor fagområdet
  • kunne holde seg oppdatert om sentral kunnskap innenfor fagområdet
  • ha god kunnskap om plan, endrings- og utviklingsprosesser i bedrifter.

Studentene skal etter endt kurs ha utviklet ferdigheter:

  • kunne formulere formål og mål for et prosjekt
  • kunne planlegge et prosjekt med hjelp av milepælplan
  • kunne organisere et prosjekt med bruk av ansvarskart og fordeling av roller, ansvar og myndighet
  • kunne skrive en resonnerende tekst om et prosjekt

Studentene skal etter endt kurs ha utviklet holdninger:

  • kunne kommunisere om faglige temaer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet
  • kunne bidra til utvikling av god praksis innenfor fagområdet gjennom utveksling av synspunkter og erfaringer
  • ha en ydmykhet overfor kompleksiteten i forretningsutvuiklingsprosesser og ved prosjektarbeid

Innhold

Arbeid med reelle case og utviklingsprosjekter, med særlig fokus på:

  • Planlegging av kommersielle utviklingsprosjekter
  • Prosjektbegrepet, karakteristiske trekk ved prosjekt, fallgruver i prosjektarbeidet, det daglige prosjektarbeidet
  • Prosjektets mål og rammebetingelser
  • Prosjektets fortetningsforankring
  • Prosjektplanlegging, milepælplanlegging
  • Prosjektorganisering, aktører, roller og ansvarsforhold, prosjektorganisasjonens virkemåte, ansvarskart
  • Prosjektgjennomføring og prosjektoppfølging, prosjektstyring på ulike nivåer
  • Prosjektavslutning, dokumentasjon
  • Prosjektstyringmetoder

Case/prosjekter vil variere fra år til år.

Arbeids- og læringsformer

3-4 timer forelesning, øving og veiledning i uka.

Vurderingsformer

  • Skriftlig eksamen, 4 timer, gradert karakter
  • Arbeidskrav, godkjente oppgaver er krav for å kunne gå opp til eksamen

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no>,Nils Per Hovland <nils.p.hovlandSPAMFILTER@hit.no>,Runar Gundersen <Runar.GundersenSPAMFILTER@hit.no> - 06.01.2016