Geografisk analyse 5702

Læringsutbytte

Dette er et videregående emne i Geografiske informasjonssystem (GIS). Etter fullført emne skal studentane ha følgende læringsutbytte i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

  • Ha en bred kunnskap om flere sentrale analysemetoder i GIS
  • Har kunnskap om GIS analyser sin plass i samfunnets infrastruktur
  • Kunne teorien om de ulike emnene som står under innhold
  • Være operativ på aktuell GIS programvare
  • Kunne anvende teori og prakisk dyktighet på viktige problemstillinger i samfunnet
  • Kunne koble teori og praktisk tilnærming i problemløsing
  • Kunne bruke GIS i kombinasjon med ulike fag

Innhold

Emnet tar for seg analyser innen objektorientert GIS (vektor) og felt GIS (raster) og omfatter:

  • overlag-operasjoner
  • skalaer/målenivå
  • nettverksanalyser
  • lineær referering
  • interpolering
  • terrengmodellering
  • terrenganalyser
  • hydrologisk modellering av nedbørfelt
  • romlige statistiske metoder med romlig autokorrelasjon, punktmønsteranalyse og polygon-naboskap-analyser
  • fuzzy modellering
  • kartografi
  • øvinger som tar for seg praktiske situasjoner, og som temamessig er knytta til forelesningene.

Arbeids- og læringsformer

Fire timer forelesning og fire timer øvinger pr. uke over elleve uker i vårsemesteret. Det er to timer forelesning fulgt av to timer øving over et tema.

Vurderingsformer

  • Hjemmeeksamen, gruppe, vektes 30 %
  • Skriftlig eksamen, 4 timer, vektes 70 %

Alle deler må være bestått, gradert karakter

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Harald Klempe <Harald.KlempeSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Bergit Grivi - 06.01.2016