Geografisk analyse 5702
Læringsutbytte
Dette er et videregående emne i Geografiske informasjonssystem (GIS). Etter fullført emne skal studentane ha følgende læringsutbytte i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
- Ha en bred kunnskap om flere sentrale analysemetoder i GIS
- Har kunnskap om GIS analyser sin plass i samfunnets infrastruktur
- Kunne teorien om de ulike emnene som står under innhold
- Være operativ på aktuell GIS programvare
- Kunne anvende teori og prakisk dyktighet på viktige problemstillinger i samfunnet
- Kunne koble teori og praktisk tilnærming i problemløsing
- Kunne bruke GIS i kombinasjon med ulike fag
Innhold
Emnet tar for seg analyser innen objektorientert GIS (vektor) og felt GIS (raster) og omfatter:
- overlag-operasjoner
- skalaer/målenivå
- nettverksanalyser
- lineær referering
- interpolering
- terrengmodellering
- terrenganalyser
- hydrologisk modellering av nedbørfelt
- romlige statistiske metoder med romlig autokorrelasjon, punktmønsteranalyse og polygon-naboskap-analyser
- fuzzy modellering
- kartografi
- øvinger som tar for seg praktiske situasjoner, og som temamessig er knytta til forelesningene.
Arbeids- og læringsformer
Fire timer forelesning og fire timer øvinger pr. uke over elleve uker i vårsemesteret. Det er to timer forelesning fulgt av to timer øving over et tema.
Vurderingsformer
- Hjemmeeksamen, gruppe, vektes 30 %
- Skriftlig eksamen, 4 timer, vektes 70 %
Alle deler må være bestått, gradert karakter
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Harald Klempe <Harald.KlempeSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Bergit Grivi - 06.01.2016