Informasjonsbehandling 6003
Læringsutbytte
Etter endt emne skal studentene ha innsikt i:
- hvordan IT-baserte forretningssystemer kan støtte og forbedre bedrifters forretningsdrift.
- hvordan Internett forenkler og forbedrer kommunikasjon og samarbeid med bedriftens samarbeidspartnere eksternt, samt på hvordan internett-baserte kommunikasjonsformer kan forbedre effektiviteten internt.
- hvordan forretningsstrategi påvirker utviklingen av en IT-stategi, og omvendt.
- anskaffelse og implementering av IT-systemer.
- aspekter knyttet til IT-relatert sikkerhet, sårbarhet og etikk.
Studenten skal ha ferdigheter i:
- oppbygging og utvikling av modeller i regneark.
- oppbygging og utvikling av lengre dokumenter ved hjelp av tekstbehandler,
- oppbygging og utvikling av presentasjoner.
Innhold
Den teoretiske delen omfatter temaer som:
- Big data, skytjenester og sosiale medier.
- Ulike vanlige forretningssystemer.
- Strategisk bruk av informasjonssystemer
- Tekniske forhold som maskinvare, programvare, databaser og datakommunikasjon.
- Datasikkerhet, personvern og etiske forhold knyttet til informasjonsteknologi.
Den praktiske delen omfatter:
- Bruk av stiler og maler i lengre dokumenter.
- Oppbygging av modeller i regneark.
- Presentasjonsteknikk.
Arbeids- og læringsformer
5 lærerstyrte timer i uka der det blir lagt vekt på mye egenaktivitet fra studentens side i form av oppgaveløsning og praktiske øvinger. Så godt som alt lærestoff vil være tilgjengelig fra høgskolens e-læringsplattform i form av nedlastbare dokumenter, websider og videoer.
Vurderingsformer
- Skriftlig eksamen, 4 timer, gradert karakter
- Arbeidskrav, et antall oppgaver skal være godkjent før man kan gå opp til skriftlig eksamen.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Anne Kristin S. Ajer <Anne.K.AjerSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nuno Alexandre N. Marques - 10.11.2015