Informasjonsbehandling 6003

Læringsutbytte

Etter endt emne skal studentene ha innsikt i:

  • hvordan IT-baserte forretningssystemer kan støtte og forbedre bedrifters forretningsdrift.
  • hvordan Internett forenkler og forbedrer kommunikasjon og samarbeid med bedriftens samarbeidspartnere eksternt, samt på hvordan internett-baserte kommunikasjonsformer kan forbedre effektiviteten internt.
  • hvordan forretningsstrategi påvirker utviklingen av en IT-stategi, og omvendt.
  • anskaffelse og implementering av IT-systemer.
  • aspekter knyttet til IT-relatert sikkerhet, sårbarhet og etikk.

Studenten skal ha ferdigheter i:

  • oppbygging og utvikling av modeller i regneark.
  • oppbygging og utvikling av lengre dokumenter ved hjelp av tekstbehandler,
  • oppbygging og utvikling av presentasjoner.

Innhold

Den teoretiske delen omfatter temaer som:

  • Big data, skytjenester og sosiale medier.
  • Ulike vanlige forretningssystemer.
  • Strategisk bruk av informasjonssystemer
  • Tekniske forhold som maskinvare, programvare, databaser og datakommunikasjon.
  • Datasikkerhet, personvern og etiske forhold knyttet til informasjonsteknologi.

Den praktiske delen omfatter:

  • Bruk av stiler og maler i lengre dokumenter.
  • Oppbygging av modeller i regneark.
  • Presentasjonsteknikk.

Arbeids- og læringsformer

5 lærerstyrte timer i uka der det blir lagt vekt på mye egenaktivitet fra studentens side i form av oppgaveløsning og praktiske øvinger. Så godt som alt lærestoff vil være tilgjengelig fra høgskolens e-læringsplattform i form av nedlastbare dokumenter, websider og videoer.

Vurderingsformer

  • Skriftlig eksamen, 4 timer, gradert karakter
  • Arbeidskrav, et antall oppgaver skal være godkjent før man kan gå opp til skriftlig eksamen.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Anne Kristin S. Ajer <Anne.K.AjerSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nuno Alexandre N. Marques - 10.11.2015