Opplevelses- og attraksjonsutvikling 6077

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • Tilegne seg innsikt i og kunnskap om hva en turistattraksjon er, hva som er ressursgrunnlaget, og hvordan den styres og utvikles, hvilke utfordringer som er knyttet til attraksjonsutvikling,
  • Ha kjennskap til og gjengi ulike typer turistattraksjoner og turistaktiviteter.
  • Ha kjennskap til hva som er opplevelsens rolle i sammenhengen.

Ferdigheter

  • Lage et opplevelsesbasert forretningskonsept knyttet til en eksisterende eller ikke-eksisterende turistattraksjon eller turistaktivitet.

Generell kompetanse

  • Tilegne seg god forståelse for produsentens utfordringer og kundens adferd knyttet til turistattraksjoner og hvordan de utvikles og styres på en god måte.
  • Ha begrep om teorier, modeller, strategier og metodiske grep knyttet til attraksjonsutvikling.

Innhold

Dette emnet skal først gi en oversikt over og kunnskap om ulike typer turistattraksjoner og turistaktiviteter (særtrekk, strukturelle forutsetninger, markedsrolle, segment osv.) for å gjøre studentene kjent med ulike typer opplevelser, aktiviteter og attraksjoner turisme bygges opp omkring. Dette kan for eksempel være opplevelsesturisme, kunst- og kulturturisme, fornøyelsesturisme, festivalturisme, friluftsturisme/naturturisme/sportsturisme, charterturisme/masseturisme, økoturisme osv.

Kurset kommer å diskutere attraksjonsbegrepet og ulike styringsmetoder i forhold til attraksjonsutvikling. Videre skal emnet gå inn på selve opplevelsen som turistprodukt. Her vil emnet gi en innføring i hvordan en opplevelse skapes, planlegges, utformes, dramatiseres, visualiseres, osv. Det vil også bli arbeidet med studentenes egen evne til å skape gode og varierte opplevelser i sammenheng med turistattraksjoner (se vurderingsform).

Følgende emner/tema vil inngå:

  • Aktivitets- og attraksjonslære innen turisme
  • Teorier og modeller knyttet til opplevelser i turismesammenheng
  • "Experience design": modeller for utvikling og arrangement av opplevelser
  • Teori og metoder for konseptutvikling, f.eks. storytelling og tematisering

Arbeids- og læringsformer

3-4 timer i uken under vårsemesteret. Emnet vil bli gjennomført som klasseundervisning (forelesninger og seminar, gruppearbeid) og case-studium i tillegg til studentenes individuelle prestasjoner. Et studiebesøk og/eller gjesteforelesning vil bli gjennomført.

Vurderingsformer

  • Skriftlig eksamen (flervalgsprøve), vektes 25 %.
  • Skriftlig oppgave (innlevert konseptutviklingsplan), vektes 50 %.
  • Muntlig eksamen (presentasjon av konseptutviklingsplan), vektes 25 %.

Alle deler må være bestått, gradert karakter.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Ingeborg Nordbø <Ingeborg.M.NordboSPAMFILTER@hit.no>,Per Strömberg <per.strombergSPAMFILTER@nit.no>, sist oppdatert av Per Strömberg - 13.11.2015