Personaladministrasjon og -ledelse 6024
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte i form av kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse:
- være i stand til å identifisere og definere sentrale oppgaver innenfor det personaladministrative arbeidsfeltet
- kunne definere personallederansvaret i virksomheten
- kunne se personalfunksjonen i et strategisk perspektiv på organisasjon
- kunne planlegge og sette i verk opplæringstiltak på arbeidsplassen
- kunne avdekke forhold som virker på personalets trivsel og motivasjon
- kunne vurdere personalfunksjonen i et historisk lys
- kunne vurdere virksomheten i et HMS-perspektiv
- kunne se personalfunksjonen i et livsfase,- mangfolds- og integreringsperspektiv.
Innhold
· Utviklingslinjer i arbeidslivet
· Hovedelementer i personalpolitikken
· Viktige faser i rekrutteringsprosessen
· Krav til arbeidet med helse, miljø og sikkerhet
· Ordning med medarbeidersamtaler
· Jobbutforming
· Arbeidstidsordninger
· Mulige effekter av ulike belønningsformer for å stimulere til innsats og oppfyllelse av mål
· Ordninger og opplegg for kompetanseutvikling
· Framgangsmåter og kjøreregler i forbindelse med nedbemanninger.
Arbeids- og læringsformer
Tre timers forelesning i uken. Undervisningen suppleres med gruppearbeid og dikusjoner i plenum. Vi løser gamle eksamensoppgaver. Det kan bli aktuelt med bedriftsbesøk og gjesteforelesninger.
Vurderingsformer
- Skriftlig eksamen, 4 timer, gradert karakter
- Arbeidskrav, 1 obligatorisk innlevering som må bestås for å kunne gå opp til skriftlig eksamen
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Karl Johan Gloppen <Karl.j.gloppenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nuno Alexandre N. Marques - 10.11.2015