Reiseliv og entreprenørskap 6073
Læringsutbytte
Studentene skal etter gjennomført kurs ha:
- Grunnleggende forståelse av sentrale forutsetninger og begreper knyttet til entreprenørskap og innovasjon i en reiselivskontekst.
- Kjennskap til sentrale teorier om entreprenørskap og innovasjon med relevans for reiselivsnæringen.
- Kunne anvende teorier og modeller fra kurslitteraturen samt annen innhentet litteratur til å beskrive og analysere praktiske reiselivscases.
- Demonstrere evnen til å integrere kunnskap og håndtere komplekse problemstillinger i ovennevnte cases.
- Kunne forholde seg kritisk og reflektert til muligheter og utfordringer knyttet til entreprenørskap i reiselivet.
- Kommunisere og presentere (både muntlig og skriftlig) argumenter og konklusjoner klart og utvetydig.
- Peer-review og opponere på arbeidet til medstuderende.
- Ta ansvar for egen læring og også indirekte for andre studenters lærning og utvikling gjennom å ta aktivt del i seminarer og andre kursaktiviteter.
Innhold
Emnet vil ta opp ulike sider og aspekter knyttet til koplingen mellom reiseliv og entreprenørskap både i en nasjonal og internasjonal kontekst, herunder perspektiver på entreprenørskap og innovasjon, karakteristika og kjennetegn ved reiselivsbedrifter, reiseliv som distriktsutviklingsfaktor. Forutsetninger og begrensninger knyttet til entreprenørskap i en reiselivskontekst belyses og problematiseres. Studentene skal arbeide med cases med obligatoriske innleveringer og presentasjoner som inngår som en del av evalueringen.
Arbeids- og læringsformer
Undervisningen består av forelesninger, seminarer, prosjektarbeid, bedriftsbesøk og ekskursjoner.
Vurderingsformer
- Løpende vurdering (Seminarer og grupparbeid, gjennom caseanalyser og praktiske eksempler skal studentene gjøre rede for sin forståelse og læring knyttet til sentrale begreper, teorier og modeller, vektes 50 %, forretningsplan for reiselivsbedrift vektes 50 %)
- Arbeidskrav, deltakelse er obligatorisk og inkluderer tilstedeværelse på seminarene, involvering i aktiviteter og diskusjoner i klasserommet. På avslutningsseminaret skal også studentene peer-review og opponere på en annen gruppes arbeid.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Ingeborg Nordbø <Ingeborg.M.NordboSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Nuno Alexandre N. Marques - 23.11.2015