Foto og digital bildebehandling 15DIGFOTO
Læringsutbytte
Kunnskap
- tilegne seg grunnleggende kunnskap om fotografi og bruken av digital bildebehandling i visuelt skapende virksomhet
Ferdigheter
- kunne anvende speilreflekskamera og andre aktuelle maskin- og programvarer med tanke på oppgaver i foto og digital bildebehandling
- tilegne seg grunnleggende ferdigheter om bruken av digital bildebehandling i visuelt skapende virksomhet
Generell kompetanse
- vise forståelse for konsekvensen den digitale hverdagen kan ha for arbeid innenfor mediefag
Innhold
- Speilreflekskamera, Adobe Photoshop*, Adobe Lightrom* m.m.
- Bruk av verktøy i bildebehandlingsprogram, fotografering, optimalisering av foto og bildemanipulering m.m.
- Komposisjon, typografi, lagverktøy, fotooptimalisering m.m.
- Bildeanalyse, vurdering og fotosjangre
* Versjonen som er tilgjengelig ved studiestart. Studentene kan benytte andre versjoner/programmer, men det vil ikke bli gitt opplæring innenfor disse.
Arbeids- og læringsformer
Studiene organiseres som nettbasert undervisning med samlinger.
Det har et omfang på ca 400 arbeidstimer, og av dem ca 80 timer til samlinger, forelesninger og veiledningstimer.
Det vil bli diskusjonsrom og rom for nettmøter. Lærere og studenter vil kunne legge ut bilder, besvarelser og andre dokumenter samt linker til andre internettadresser. Studentene får opplæring i bruk av plattformen.
Kommunikasjonen mellom student og høgskole foregår via videokonferanse, Fronter og epost.
Det vil bli gitt undervisning, foredrag, eller forelesningsnotater i løpet av semesteret. Deltakelse i samlinger/nettsamlinger og arbeid med innleveringsoppgaver er en del av arbeidskravet i emnet. Besvarelser sendes faglærer for godkjenning/kommentering til oppsatte frister. Studentene oppfordres til å danne grupper i studietiden. Høgskolen vil være behjelpelig med å sette sammen hensiktsmessige studentgrupper.
Studieenheten skal være preget av vekselspillet mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og refleksjon.
Vurderingsformer
Fortløpende uformell veiledning og vurdering skal både være en del av læringsprosessen og et middel for den enkelte student til å skaffe seg økt innsikt i egne faglige forutsetninger for videre studier og fremtidig yrkesprofesjon.
I emnet skal studentene levere individuelle oppgaver og en gruppeoppgave. Alle oppgavene som inngår i emnet, må være bestått for å få vitnemål.
Eksamen består av en individuell prosjektoppgave med gradert karakter som føres på vitnemålet. Det gis bokstavkarakter fra A til F, med A som beste karakter og E som dårligste karakter for bestått.
Karakterfastsettingen følger reglement om vurdering og vitnemål ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Morteza Amari <Morteza.AmariSPAMFILTER@hit.no> - 08.12.2015