Vitenskapsteori IFFVIT
Læringsutbytte
Studentene skal etter fullført emne ha følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- kjenner til forskning innen fagområdet kunst og håndverk som skolefag eller designutvikling innen produksjon
- kjenner til ulike metoder for innsamling og bearbeiding av data og kunne relatere disse til eget fagområde
- kjenner noen master- og hovedfagsoppgaver utført ved høgskolen
- har kunnskap om hvordan kunstfaglig teori og skapende og utøvende arbeid gjensidig beriker hverandre
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende faglig kunnskap og relevante metoder for å løse problemstillinger innen skapende prosesser og i analyse av artefakter
- kan beskrive strukturen i en fagtekst og anvende denne i eget skriftlig arbeid
- kan dokumentere og presentere kunnskap innvunnet gjennom teori og skapende og utøvende arbeid
- kan undersøke egenarten ved det estetiske som erfaringsområde
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan drøfte og vurdere resultater fra en undersøkelse innen fagområdet
- har kunnskap i og ferdighet om hvordan kunstfaglig teori og skapende og utøvende arbeid gjensidig beriker hverandre
- kan gjøre rede for ulike tilnærmingsmåter og arbeidsformer i formgivingsprosesser
- kan forholde seg til forskningsetiske problemstillinger
Innhold
Emnet skal gi grunnleggende kunnskaper og erfaringer med metoder og tilnærmingsmåter for innhenting, utvikling og bearbeiding av viten. Emnet skal gi grunnlag for å gjennomføre baheloroppgaven.
Arbeids- og læringsformer
Emnet organiseres som nettbasert undervisning med samling.
Det har et omfang på ca. 130 arbeidstimer, og av dem er 50 timer lærerstyrte under samlinger, forelesninger og veiledningstimer.
- Samlinger: ca. 8 timer
- Forelesninger: ca. 20 timer
- Seminarer: ca 7 timer
- Gruppearbeid/individuelt arbeid ca. 80 timer
Det forventes at studenten er selvstendig med hensyn til studiet. To passeringspunkt ut fra arbeidskrav. Dette emnet vil gå parallelt med andre emner i høstsemesteret, og være knyttet opp til faste undervisningstimer i sann tid.
Vurderingsformer
Eksamen:
Følgende arbeid skal vurderes:
- Gruppeoppgave og individuell skriftlig oppgave som begge vurderes som bestått/ikke bestått
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>,Åsta Rimstad <Asta.RimstadSPAMFILTER@hit.no> - 28.12.2015