Barndom i Europa Sam 103

Læringsutbytte

Kunnskaper

• Har kunnskap om bruk og formidling av nyere norsk og europeisk historie fra annen verdenskrig

• Har kunnskap om regioner, migrasjon, kriser og turisme i Europa og integrasjonsprosessen fram mot dagens EU i sammenheng med barns oppvekst

• Har kunnskap om fagdidaktiske metoder og teorier rettet til barne- og ungdomstrinnet

Ferdigheter

• Kan anvende faglig kunnskap og jobbe selvstendig med faglige problemstillinger

• Kan vurdere og anvende fagdidaktiske teorier og metoder

• Kan analysere og bruke forskjellige hjelpemidler i samfunnsfag

Generelle kompetanser

• Kan oppdatere seg faglig og reflektere over egen praksis

• Kan kritisk reflektere over samfunnsfaglige problemstillinger og kulturarvens rolle

Innhold

I emnet skal vi studere nyere europeisk og norsk historie og samfunnsforhold i lyset av barndommen. Vi jobber med minner og fortellinger i nærmiljøet så vel som forskjellige formidlingsformer i form av bl.a. billedbøker og tegneserie som er tilpasset trinnene 1-7. Videre studerer vi oppkomsten og utviklingen av EU. Vi undersøker hva det betyr å være barn i forskjellige land i Europa i dag, hvilken rolle turisme og migrasjon spiller innenfor Europa og hvordan europeiseringsprosessen påvirker barnets oppvekst og identitet på forskjellige måter.

Arbeids- og læringsformer

• Det legges opp til bruk av varierte og aktive arbeidsformer i studiet, som klassesamtale / -diskusjon, forelesning, seminar, arbeid med kilder og oppgaveskriving

• Det inngår en samling/ ekskursjon

• Deler av undervisningen er obligatorisk. Det vil framgå av semesterplanen ved studiestart hva som er obligatorisk.

Vurderingsformer

Underveisvurdering

• Studentene skal arbeide i grupper med oppgaver / problemstillinger som legges fram muntlig for resten av klassen. Vurderes til bestått/ikke-bestått.

Sluttvudering

• Individuell skriftlig oppgave (teller 1/3 del)

• Hjemmeeksamen (2/3 del)

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Kerstin Bornholdt <kerstin.bornholdtSPAMFILTER@hit.no> - 08.12.2015