Matematikk 101 Nett - tall, geometri og måling MAT 101

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten

  • har inngående undervisningskunnskap i matematikken elevene arbeider med på barnetrinnet, særlig tallforståelse og regning, geometri og måling, overgangen fra aritmetikk til algebra, med et spesielt fokus på begynneropplæringen
  • har kunnskap om språkets rolle for læring av matematikk
  • har kunnskap om vanlige interaksjonsmønster og kommunikasjon knyttet til matematikkundervisning
  • har kunnskap om den betydningen semiotiske representasjonsformer har i matematikk, og hvilke utfordringer som er knyttet til overganger mellom representasjonsformer
  • har undervisningskunnskap om betydningen av regning som grunnleggende ferdighet i alle skolefag
  • har kunnskap om å uttrykke seg muntlig, lese, uttrykke seg skriftlig og kunne bruke digitale verktøy i matematikkfaget
  • har kunnskap om matematikkfagets innhold i barnehagen og på ungdomstrinnet og om overgangene barnehage/skole og barnetrinn/ungdomstrinn
  • har kunnskap om ulike teorier for læring, og om sammenheng mellom læringssyn og fag- og kunnskapssyn
  • har kunnskap om et bredt metoderepertoar for undervisning i matematikk
  • har kunnskap om matematikkens historiske utvikling, spesielt utviklingen av tallbegrep og tallsystemer

FERDIGHETER

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever i trinn 1-7 med fokus på variasjon og elevaktivitet, forankret i forskning, teori og praksis
  • har gode praktiske ferdigheter i muntlig og skriftlig kommunikasjon i matematikkfaget, og kompetanse til å fremme slike ferdigheter hos elevene
  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser, argumenter og bevis
  • kan bruke og vurdere kartleggingsprøver og ulike observasjons- og vurderingsmåter, for å tilpasse opplæringen til elevenes ulike behov
  • kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder fra ulike perspektiver på kunnskap og læring
  • kan forebygge og oppdage matematikkvansker og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • har forståelse for matematikkfagets betydning som allmenndannende fag
  • har innsikt i matematikkfagets rolle innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig
  • har innsikt i matematikkfagets betydning for deltakelse i et demokratisk samfunn

Innhold

Tallforståelse

Begynneropplæringen i matematikk - matematikkvansker - elevers tenkemåter og begrepsutvikling - utvikling av tallbegrepet - grunnleggende tallteori - Algoritmer - hoderegning

Geometri

Egenskapene til to- og tredimensjonale figurer - konstruksjoner - beregninger - speiling, rotasjon, forskyving og symmetri

Måling

Lengde, areal og volum - vekt - måleinstrumenter - enheter og benevning - valuta

Fagdidaktikk

Elevers tenkemåter og holdninger - Undervisningsformer og arbeidsmåter i faget

IKT

Nettsteder - Excel (regneark) - Geogebra (interaktiv geometri).

Arbeids- og læringsformer

Matematikk 101 går over ett semester. Det legges opp til varierte arbeidsmåter. Arbeidet i studiet vil bli organisert på to måter; gjennom samlinger på studiestedet og kommunikasjon mellom faglærere og studenter på nettet. Det vil være en fellesamling i løpet av modulen. På denne samlingen vil det foregå både fellesforelesinger, gruppearbeid, individuelle øvinger, veiledning, praktisk arbeid osv. Det blir gitt en obligatorisk fagdidaktisk oppgave i kurset

Vurderingsformer

Den obligatoriske oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent. Oppgaven må være godkjent før kurset kan godkjennes. Den avsluttende eksamen er en individuell skriftlig prøve på 4 timer som legges gjennomføres i forbindelse med samlingen på høsten. Eksamen vurderes etter en skala, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste karakter for bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Sørøst-Norge

Tillatte hjelpemidler: kalkulator, tegne- og skrivesaker.

Matematikkdelen av LK06, samt er formelark, vedlegges eksamensoppgaven

På slutten av semesteret vil det arrangeres en nasjonal deleksamen der temaene er brøk, desimaltall og prosentregning. Denne prøven er på 4 timer og gjennomføres uten hjelpemidler.

NB. Det taes forbehold om endringer da det er flere forhold rundt nasjonal deleksamen som ikke er avklart ennå.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Peer Andersen <peer.andersenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Peer Sverre Andersen - 28.02.2016