Naturfag 1: 1-7, modul 2 15NA2M2

Læringsutbytte

Etter arbeid med faget skal studenten ha

kunnskaper om

  • sansene og de viktigste organsystemene i menneskekroppen.
  • menneskenes utvikling fra befruktning til voksen.
  • hvordan stoffer er bygd opp, organisert i periodesystemet og enkle kjemiske reaksjoner.
  • fysiske egenskaper til vann, luft, lyd og lys.
  • miljøutfordringer og bærekraftig utvikling.

ferdigheter i

  • å ta utgangspunkt i elevenes hverdagserfaringer og bruk av lokale læringsarenaer.
  • å planlegge, gjennomføre og vurdere naturfagundervisning.
  • å gjennomføre praktiske og utforskende aktiviteter i naturfag.
  • lesing og tolking av naturfaglige tekster.
  • pedagogisk bruk av digitale verktøy.

generell kompetanse i

  • sikkerhet i naturfagundervisningen.
  • naturfagdidaktikk.
  • hvordan tilrettelegge for læring som fremmer elevenes engasjement for miljøet.

Innhold

Studiet består av fagområdene menneskekroppen, kjemi, fysikk, miljø og bærekraftig utvikling. Hovedtema i fagområdet menneskekroppen er ulike organsystemer, helse og livsstil og menneskets utvikling fra befruktning til voksen. I fysikk er hovedtema vann, luft, lys og lyd. I kjemi legges vekt på stoffers oppbygging, periodesystemet og enkle kjemiske reaksjoner. Bærekraftig utvikling og miljøutfordringer knyttet til biologisk mangfold blir belyst.

Gjennom studiet skal studentene tilegne seg erfaring med varierte arbeidsformer og verktøy i naturfag.

Arbeids- og læringsformer

  • Forelesning og veiledning.
  • Arbeid i grupper og individuelt.
  • Praktisk arbeid.
  • Faglige utprøvinger på egen skole og didaktisk refleksjon.
  • Oppgaver.

Organisering av undervisningen

Studiet er organisert med en tredagers samling på studiested Notodden, og undervisning på nett en ukedag (tre timer) gjennom hele vårsemesteret. Undervisning og veiledning på nett foregår ved bruk av internettprogrammet OmniJoin.

All undervisning er obligatorisk. Dette gjelder både nettundervisning og samling på studiested Notodden. For krav om deltakelse i obligatorisk undervisning vises til retningslinjer ved Høgskolen i Sørøst-Norge.

Vurderingsformer

Underveisvurdering:

Obligatoriske arbeidskrav defineres nærmere i semesterplanen. Faglig utprøving, didaktisk refleksjon og kunnskapsdeling er sentralt i arbeidskravene. I minst et av arbeidskravene er pedagogisk bruk av IKT en del av oppgaven. Arbeidskravene må være godkjente for at studenten skal få sluttkarakter.

Sluttvurdering:

Skriftlig individuell eksamen, karakter A-F. Teller 100 % av sluttkarakteren.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Camilla Haslekås <camilla.haslekasSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 27.05.2016