Naturfag 1: 5-10, modul 2 15NA1M2
Læringsutbytte
Etter arbeid med faget skal studenten ha
kunnskaper om
- oppbygging av stoffer, periodesystemet, enkle kjemiske reaksjoner, hovedgrupper av organiske forbindelser
- krefter, bevegelse og energi
- fysiske fenomener knyttet til vann, luft, lyd og lys
- verdensrommet
- hovedtrekkene i jordas geologiske utvikling
- vanlige hverdagsforestillinger i naturfag
ferdigheter i
- å anvende relevant naturfagutstyr og modeller
- å planlegge, gjennomføre og vurdere naturfagundervisning
- å gjennomføre praktiske og utforskende aktiviteter i naturfag
- å regne ut mengder av kjemiske stoffer og gjøre beregninger i fysikk
- muntlighet og argumentasjon i naturfag
- lesing og tolking av naturfaglige tekster, og skriftlig rapporter etter eksperimenter
- pedagogisk bruk av digitale verktøy
generell kompetanse i
- sikkerhet i naturfagundervisningen
- naturfagdidaktikk
Innhold
Studiet består av fagområdene kjemi, fysikk og geofag. I kjemi er hovedtema periodesystemet, stoffers oppbygging og egenskaper, og kjemiske reaksjoner. I fysikk er hovedtema mekanikk, vann, luft, lyd, lys og verdensrommet. I geofag er hovedtema mineraler, bergarter og jordas geologiske utvikling.
Gjennom studiet skal studentene tilegne seg erfaring med varierte arbeidsformer og verktøy i naturfag.
Arbeids- og læringsformer
- Forelesning og veiledning
- Arbeid i grupper og individuelt
- Praktisk arbeid
- Faglige utprøvinger på egen skole og didaktisk refleksjon
- Oppgaver
Organisering av undervisningen
Studiet er organisert med en tredagers samling på studiested Notodden, og undervisning på nett en ukedag (tre timer) gjennom hele vårsemesteret. Undervisning og veiledning på nett foregår ved bruk av internettprogrammet OmniJoin.
All undervisning er obligatorisk. Dette gjelder både nettundervisning og samling på studiested Notodden. For krav om deltakelse i obligatorisk undervisning vises til gjeldene retningslinjer ved Høgskolen i Sørøst-Norge.
Vurderingsformer
Underveisvurdering:
Obligatoriske arbeidskrav defineres nærmere i semesterplanen. Faglig utprøving, didaktisk refleksjon og kunnskapsdeling er sentralt i arbeidskravene. I minst et av arbeidskravene er pedagogisk bruk av IKT en del av oppgaven. Arbeidskravene må være godkjente for at studenten skal få sluttkarakter.
Sluttvurdering:
Skriftlig individuell eksamen, karakter A-F. Teller 100 % av sluttkarakteren.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Camilla Haslekås <camilla.haslekasSPAMFILTER@hit.no> - 06.01.2016