Forebyggende og tidlig innsats 30PUBFTI

Læringsutbytte

Kandidater som har fullført studiet skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten har:

  • kunnskap om barn i risiko
  • kunnskap om overgang og sammenheng barnehage og skole
  • kunnskap om overgangssituasjoner
  • kunnskap om barnehagens organisering og fysisk miljø
  • kunnskap om tverrfaglig samarbeid

Ferdigheter:

Kandidaten skal kunne:

  • reflektere over kartlegging og tiltak som fremmer forebyggende arbeid i barnehagen som del av en lærende organisasjon
  • anvende faglig kunnskap fra forskning på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til barn i risiko og betydningen av forebyggende arbeid
  • planlegge, gjennomføre og evaluere forebyggende arbeid med barn generelt, og med et særlig blikk for barn i risiko
  • reflektere over nyere forståelse av barn og barndom i et livsløp perspektiv

Generell kompetanse:

Kandidaten skal kunne

  • kjenne til og anvende lovverk, forskrifter, retningslinjer og andre offentlige dokumenter med relevans for forebyggende og tidlig innsats
  • drøfte tilrettelegging for lek og læring i et inkluderende miljø
  • drøfte risiko- og beskyttelsesfaktorer i et individ- og interaksjonsperspektiv
  • planlegge og gjennomføre et individuelt forsknings- og utviklingsarbeid (FoU)

Innhold

Studiet tar utgangspunkt i nyere forskning, offentlige dokumenter og faglitteratur knyttet til forebyggende arbeid og barn i risiko. Innholdet fokuserer på kunnskaper og ferdigheter og generell kompetanse som er beskrevet innledningsvis. Innholdet vil bli presentert slik at studentene vil møte flere innholdskomponenter samtidig.

Tidlig innsats og tverrfaglig samarbeid i barnehagen er et praksisorientert studium. Det betyr at all undervisning er knyttet til og belyst i forhold til problemstillinger i praksis. Praksisorienteringen i studiet relateres til kandidatens eget arbeid i barnehage.

Arbeids- og læringsformer

Undervisningen vil foregå gjennom forelesninger og seminar der arbeidsformene er preget av drøfting og refleksjon. Veiledning av kandidatene vil bli vektlagt. Det forutsettes at kandidatene yter en selvstendig studieinnsats gjennom selvstudium, gruppearbeid og individuelt utviklingsarbeid. Studiet er basert på at læring oppstår i fellesskap og gjennom kandidatenes egen aktivitet. Nefsis og fronter blir brukt som kommunikasjonsverktøy i læringsprosessen. Det vil i hovedsak bli gitt veiledning i grupper.

Vurderingsformer

Kandidaten vurderes på grunnlag av:

  • Deltakelse i forum på fronter der den enkelte kandidat skal utarbeide et faglig innlegg og gi respons på medstudenters innlegg. Vurdering er godkjent/ikke godkjent
  • En skriftlig refleksjonsoppgave hvor oppgitt tema skal drøftes og belyses. Arbeidet skal munne ut i en skriftlig besvarelse i gruppe. Vurdering er bestått/ikke bestått

Begge komponentene må være gjennomført for å kunne gå opp til eksamen.

  • Eksamen: et individuelt utviklingsarbeid (FoU-oppgave) fra egen arbeidsplass i siste semester. Det gis gradert karakter fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

All seminarvirksomhet og veiledning er obligatorisk. Høgskolens regler om maksimalt 20 % fravær gjelder her

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Anne Grethe Mjøberg <Anne.G.LauritzenSPAMFILTER@hit.no>,Marianne Torve Martinsen <marianne.t.martinsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Linda Mowinckel Nilsen - 17.12.2015