Innføring i praktisk veiledning 15PVEIL

Læringsutbytte

En student med fullført 15 studiepoeng i studiet praktisk veiledning skal ha følgende læringsutbytte i form av kunnskap, ferdigheter og generell kunnskap.

Kunnskap

Studentene skal:

  • Kunne gjøre rede for teorier og tilnærmingsmåter hentet fra ulike veiledningstradisjoner.
  • Kunne gjøre rede for kommunikasjons- og samspillsteorier relatert til veiledning.
  • Kunne drøfte etiske dilemmaer og maktforhold knyttet til veiledningssamtalen.

Ferdigheter

Studentene skal:

  • Kunne planlegge, gjennomføre og vurdere veiledningssamtalen
  • Kunne gjennomføre veiledningøkter ved å lytte, utfordre, støtte, ta i bruk ulike perspektiver for skape framdrift i et veiledningsforløp.
  • Kunne gjennomføre veiledning i lys av ulike kontekster.

Generell kompetanse

Studentene skal

  • Kunne gjennomføre veiledningsøkter som er tilpasset deltakernes forutsetninger og behov og som er tilpasset den konteksten veiledningen er del av
  • Kunne håndtere etiske aspekt ved veiledningssamtaler
  • Kunne analysere eget læringsbehov som veileder og reflektere rundt utviklingen av egen veilederkompetanse

Innhold

Studiet inneholder teorier og tilnærmingsmåter hentet fra ulike veiledningstradisjoner. Teoretiske perspektiver om kommunikasjon og samspill, samt konkrete analyseverktøy for å utvikle egen veilederkompetanse. Etiske aspekter belyses både teoretisk og praktisk.

Dette innebærer at enheten består av både teori om veiledning og øvelse i det å veilede ut fra ulike strategier i forskjellige kontekster

Arbeids- og læringsformer

Studiet foregår som campusbasert studium eller nettbasert studium.

Læringsformene på studiesamlingene (campus eller synkrone samlinger) veksler mellom forelesing, seminar og øvelser i veiledning. Individuell veiledning vektlegges, men det gjennomføres også gruppeveiledning. Det tilrettelegges for at studentene får øvelse i å observere, planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning.

Det foregår veiledningsarbeid i nettverksgrupper mellom samlingene. Studentene bør etablere et yrkesfaglig veiledningsforhold tidlig i studiet, som gjennomføres i hele studieperioden. Arbeid i netverksgrupper skal mimimum omfatte 30 timer.

Vurderingsformer

Arbeidskrav

Det er obligatorisk deltakelse på på studiesamlingene (synkrone nettsamlinger), i nettverksgruppene og i veiledningsøvelsene. Deltakelsen skal være på minst 80 % for å kunne gjennomføre eksamen.

  • Studentene skal lede minst 5 veiledninger i løpet av studieperioden. Studenter som veileder nyutdannede eller studenter skal prioritere veiledning av disse gruppene i løpet av studiet. Veiledningene skal dokumenteres med logger etter nærmere angitte kriterier i semesterplanen
  • Godkjent logg fra arbeidet i nettverksgruppene
  • Godkjenning av studentens muntlige veiledningskompetanse. Veiledningen vil bli vurdert ut fra konkrete kriterier.

Vurderingskomponenter

Kandidaten skal utarbeide en skriftlig fagtekst på 2500 ord i form av en hjemmeeksamen.

  • Fagteksten vil bli vurdert ut fra følgende kriterier:
    • Kandidaten skal redegjøre for prosesser i utviklingen av egen veiledningsrolle.
    • Teksten skal bygge på egne erfaringer som veileder drøftet i lys av relevante teorier og prinsipper i veiledning

Fagteksten vurderes til bestått/ikke bestått.

Studentens arbeidskrav og den skriftlige rapporten må begge være godkjent for at studiet skal være bestått.

.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Eva Bjerkholt <Eva.BjerkholtSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 12.01.2016