Kunnskapsledelse og veiledning i barnehage og skole 15LED2

Læringsutbytte

En student med fullført 15 studiepoeng i Kunnskapsledelse og veiledning i barnehage, skole og videregående opplæring skal ha følgende læringsutbytte i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper:

Etter fullført utdanning skal studenten:

- ha inngående kunnskap om ulike kunnskapsformer og forstå hvordan disse har betydning i ledelse

- ha avansert kunnskap om veiledning som redskap i kunnskapsledelse

- ha inngående kunnskap om ulike tilnærminger til utvikling av kunnskap.

- ha inngående kunnskap om politiske føringer i utdanningsløpet nasjonalt og internasjonalt

Ferdigheter:

Etter fullført utdanning skal studenten kunne:

- benytte relevante forskningsmetoder og analyser for kritisk å vurdere veiledning som redskap i kunnskapsledelse.

- gjennomføre og analysere kvalitet i kunnskapsledelse og veilede medarbeidere i profesjonsfaglige spørsmål

Generell kompetanse:

Etter fullført utdanning skal studenten kunne:

- anvende kritisk tenkning for å granske og vurdere antagelser om kunnskapsledelse.

- kunne beherske begreper om kunnskapsledelse og identifisere og formulere faglige problemstillinger knyttet til emne.

- ta i bruk forskningsteori og etiske problemstillinger i analyse av kunnskapsledelse og veiledning.

Innhold

Emnet inneholder en filosofisk inngang til teorier om kunnskap, samt teorier om kunnskapsledelse og veiledning.

Enheten består av kritiske drøftinger, etiske vurderinger og forskningsbasert dokumentasjon relatert til kunnskapsledelse. Emnet belyser og kritisk analyserer teori om kunnskapsledelse og utvikler kunnskapsledelse som redskap.

Arbeids- og læringsformer

Forelesning, seminar, kollokviearbeid, studentpresentasjoner og veiledning

Vurderingsformer

Emnet har to arbeidskrav

  1. Arbeidskrav 1 er muntlig presentasjon av valgfri vitenskapelig artikkel fra et internasjonalt vitenskapelig tidsskrift innenfor barnehage/skole.
  2. Arbeidskrav 2 er to protokoller fra drøfting i kollokviegruppe som har utgangspunkt i pensumlitteratur.

Avsluttende vurdering er en individuell skriftlig tekst i sjanger fagartikkel.

Artikkelen tar utgangspunkt i et selvvalg tema og skal ha en tydelig problemstilling. Den skal ivareta formelle krav til en vitenskapelig tekst og vise studentens evne til analytisk og teoretisk drøfting. Fagartikkelen skal være på 3200-4000 ord. Fagartikkelen skal vurderes med karakter. Karakterskala A – F.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Karin Hognestad <karin.hognestadSPAMFILTER@hit.no> - 15.04.2016