Spesialpedagogikk i et didaktisk perspektiv 15DID2
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Etter fullført emne skal studentene
- ha kunnskap om overordnede perspektiv på spesialpedagogikken
- ha kunnskap om spesialpedagogiske utfordringer i et didaktisk perspektiv
- ha kunnskap om faktorer som hemmer og fremmer mestring og selvbestemmelse
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal studentene kunne
- ha et kritisk perspektiv på det spesialpedagogiske arbeidsfeltet
- legge til rette for tiltak som fremmer mestring og empowerment
- kjenne til rådgivning i et humanistisk perspektiv
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studentene kunne
- kjenne til og anvende relevant forskning innen det spesialpedagogiske arbeidsfeltet
- kjenne til overordnede prinsipper i forhold til det spesialpedagogiske arbeidsfeltet
- kunne se spesialpedagogiske utfordringer i et kommunikasjonsperspektiv
Innhold
Emnet spesialpedagogikk i et didaktisk perspektiv skal gi studentene mulighet til å fordype seg i noen utfordringer knyttet til det spesialpedagogiske arbeidsfeltet, samtidig som de skal kunne anvende forskningsbasert teori på en måte som fremmer empowerment, mestring og livskvalitet
Arbeids- og læringsformer
Forelesning og gruppearbeid
Vurderingsformer
Gruppefremlegg som forutsettes bestått før individuell eksamen
Individuell skriftlig oppgave, omfang 3200-4000 ord, som vurderes med karakter A-F.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Karin Hognestad <karin.hognestadSPAMFILTER@hit.no> - 15.04.2016