Spesialpedagogikk i et didaktisk perspektiv 15DID2

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Etter fullført emne skal studentene

- ha kunnskap om overordnede perspektiv på spesialpedagogikken

- ha kunnskap om spesialpedagogiske utfordringer i et didaktisk perspektiv

- ha kunnskap om faktorer som hemmer og fremmer mestring og selvbestemmelse

Ferdigheter:

Etter fullført emne skal studentene kunne

- ha et kritisk perspektiv på det spesialpedagogiske arbeidsfeltet

- legge til rette for tiltak som fremmer mestring og empowerment

- kjenne til rådgivning i et humanistisk perspektiv

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studentene kunne

- kjenne til og anvende relevant forskning innen det spesialpedagogiske arbeidsfeltet

- kjenne til overordnede prinsipper i forhold til det spesialpedagogiske arbeidsfeltet

- kunne se spesialpedagogiske utfordringer i et kommunikasjonsperspektiv

Innhold

Emnet spesialpedagogikk i et didaktisk perspektiv skal gi studentene mulighet til å fordype seg i noen utfordringer knyttet til det spesialpedagogiske arbeidsfeltet, samtidig som de skal kunne anvende forskningsbasert teori på en måte som fremmer empowerment, mestring og livskvalitet

Arbeids- og læringsformer

Forelesning og gruppearbeid

Vurderingsformer

Gruppefremlegg som forutsettes bestått før individuell eksamen

Individuell skriftlig oppgave, omfang 3200-4000 ord, som vurderes med karakter A-F.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Karin Hognestad <karin.hognestadSPAMFILTER@hit.no> - 15.04.2016