Samfunnsvitenskap 1 050-E3
Læringsutbytte
Ved gjennomført emne skal studenten:
KUNNSKAPER
- ha kunnskap om teorier om menneskets psykologiske utvikling
- ha kunnskap om teorier om hvordan mennesket lærer og persiperer
- ha kunnskap om begreper og teorier om kultur, etnisitet, sosialisering, roller, kjønn, grupper og sosiale systemer
- kjenne til det juridiske rammeverket for utøvelse av sykepleie og kommunehelsetjenesten
- ha kunnskap om hvordan kommunehelsetjenesten er organisert
- kjenne til helsefremmende og forebyggende helsearbeid i kommunen
- ha kunnskap om sammenhengen mellom samfunnsutvikling, levekår og individuelle helseproblemer
FERDIGHETER
- kunne gjøre rede for og anvende psykologiske, pedagogiske og sosiologiske/sosiokulturelle teorier på praktiske og teoretiske problemstillinger
- kunne reflektere over sykepleierens muligheter til å bedre folkehelsen i kommunen
- kunne anvende digitale hjelpemidler
GENERELL KOMPETANSE
- ha innsikt i samfunnsvitenskapens betydning for sykepleiefaglige problemstillinger
- kunne planlegge, gjennomføre og presentere prosjektarbeid
Innhold
Psykologiske teorier om menneskets utvikling, persepsjon, følelser, motivasjon, læring, hukommelse og glemsel.
Sosiologiske begreper og teorier om mennesket i samspill med sine omgivelser.
Sosialantropologiske begreper og teorier om mennesket i samspill med sine omgivelser.
Juridisk rammeverk for kommunehelsetjenesten.
Juridisk rammeverk for utøvelse av sykepleie.
Velferdsstatens utvikling og rammebetingelser.
Organisering av kommunehelsetjenesten.
Samfunnsmessige faktorer som påvirker levekår og skaper helseproblemer.
Folkehelse med fokus på forebyggende og helsefremmende arbeid.
Arbeids- og læringsformer
Litteraturstudier, digitale læringsressurser, ressursforelesninger,arbeid i læringsgrupper kliniske studier og prosjektarbeid. Veiledning i læringsgruppene og i seminar.
Vurderingsformer
Prosjektoppgave i gruppe. Vurderes med gradert karakter.
Arbeidskrav:
Arbeidkrav spesifiseres i emneplan.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter , sist oppdatert av Elin Nordbø - 11.03.2016