Vernepleiefaglig arbeid og funksjonshemning 060-E4

Læringsutbytte

Læringsutbytte i emne 4 er at studentene

Kunnskaper

  • har kunnskap om ulike metodiske verktøy i arbeid med mennesker med ulike funksjonsnedsettelser
  • forstår sammenhengen mellom metodisk tilrettelegging og personers kognitive kompetanse
  • forstår hva selvbestemmelse og brukermedvirkning innebærer i samhandling med tjenestemottakere
  • har kunnskap om lover som regulerer ulike tjenestetilbud, særlig fokus på forebygging av bruk av tvang, rettsregler og vedtak om bruk av tvang

Ferdigheter:

  • kan planlegge praktisk vernepleiefaglig arbeid med utgangspunkt i tjenestemottakers mestring, interesser og behov
  • viser begynnende evne til å utforske faglige problemstillinger på en systematisk og reflekterende måte
  • kan forankre eget arbeid i relevant lovverk og etiske vurderinger

Kompetanse:

  • utvikler forståelse for sammenhenger mellom kunnskap, holdninger og ferdigheter ved ulike metodiske tilnærmingsmåter i samarbeid med tjenestemottakeri møte
  • utvikler forståelse for hvordan eget arbeid skal bidra til koordinering og samhandling av tjenesteytingom hvordan kultur former faglige problemstillinger og vernepleiefaglig arbeid
  • har forståelse av sammenhengen mellom tilpasset kommunikasjon og kognitiv kompetanse.

Innhold

Innholdet i emnet tar utgangspunkt i en fordeling av rammeplanens krav til studiepoeng og vil være veiledende for emneplanens presiseringer.

Jus - 2 stp, Vitenskapsteori og forskningsmetode - 1 stp, Generell-, utviklings- og sosialpsykologi - 3 stp, Generell pedagogikk og sosialpedagogikk - 3 stp, Fagets utvikling, ideologi, etikk og yrkesrolle - 2 stp, Ferdighets- og atferdslæring - 2 stp, Velferdsarbeid - 5 stp, Arbeid med grupper, organisasjoner og nettverk - 2 stp.

Arbeids- og læringsformer

Forelesninger og selvstudium, praktisk ferdighetstrening og opplæring i bruk av aktiviteter og kulturtiltak, gruppearbeid, veiledning og skriftlig og muntlig framstilling.

Vurderingsformer

Emnekode: 060-E4: Vernepleiefaglig arbeid og funksjonshemning - vurderingsoppgave og muntlig høring

2 eksamener: 1) skriftlig gruppeoppgave og 2) individuell muntlig høring. Gradert karakterer

Det er inntil tre arbeidskrav knyttet til emnet hvorav minst ett skal gjennomføres i gruppe. Arbeidskravene må være godkjent før gjennomføring av emnet kan godkjennes.

Arbeidskrav framkommer av emneplanen.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter ramona Lorentsen <Ramona.LorentsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ramona Lorentsen - 07.03.2016