Electric Power Systems EK5215

Læringsutbytte

En kandidat som har bestått Electric Power Systems skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • Forklare sentrale begreper innen elektriske anlegg
  • Gjøre rede for ulike regneteknikker, skille dem og begrunne når disse skal anvendes

Ferdighet

  • Kan beherske bruk av kompleks matematisk beregning innen både enfase- og trefasekretser.
  • Kan utføre beregninger av ulike forhold på overføringssystemer
  • Kan anvende relevante simuleringsverktøy tilknyttet elektriske anlegg og tolke resultatene
  • Kan gjøre bruk av måletekniske apparater på elektriske anlegg ved laboratoriearbeid

Generell kompetanse

  • Kan vise god holdning og adferd innen HMS i forbindelse med laboratoriearbeid

Innhold

Emnet beskriver og forklarer ulike regneteknikker innen kraftoverføring av elektrisk energi.

  • Anvende og forstå kompleks regning der visere (vinkel og retning) brukes for å gjenkjenne symmetriske og usymmetriske trefasekretser samt løse ulike problemstillinger.
  • Spenningsfall (∆U), effekttap (∆P) samt beregning av kortslutningsstrømmer
  • Legge inn relevant data i PC-verktøy, behandle og analysere resultater samt gi egne vurderinger.
  • Tegne kretsskjema for en trefase overføringslinje samt koble opp både krets og tilhørende måleapparater på laboratorium. Utføre nødvendige målinger og komme med (egne eller i samarbeid med andre i gruppe) konklusjoner og vurderinger fra resultatene.
  • Kjennskap til SmartGrid-begrepet

Arbeids- og læringsformer

Forelesninger, øvinger, bruk av PC-verktøy, demonstrasjoner og laboratorieoppgave.

Vurderingsformer

Løpende vurdering

  • 25 % laboratorium
  • 15 % dataoppgave
  • 60 % individuell eksamen

Laboratoriearbeid, dataoppgave og individuell eksamen må være godkjent for å få karakter i faget.

Det gis individuell, gradert karakter A- F

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Gunn Kristin Sønsteby <gunn.k.sonstebySPAMFILTER@hit.no> - 16.02.2016