Kommunikasjon og materialteknologi MA2416

Læringsutbytte

Læringsutbytte
En kandidat med fullført emne Kommunikasjon og materialteknologi skal ha følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper om
• kommunikasjonsprosessen og hva som kjennetegner god kommunikasjon
• språket som verktøy for god kommunikasjon
• formverk, syntaks, grammatikk, språklige, stilistiske og grafiske virkemidler i norsk
• materialoppbygning og krystallografi.
• mekaniske egenskaper ved de konstruksjons materialene og de viktigste prøvene for å måle disse egenskapene.
• materialteknologi og om materialegenskaper som bakgrunn for å foreta hensiktsmessige materialvalg.

Ferdigheter i å
• skille skriftlige fra muntlige uttrykksformer
• bruke språket som verktøy til kommunikasjon skriftlig og muntlig i ulike sjangre
• strukturere stoff for skriftlig eller muntlig presentasjon
• gjennomføre materialprøving etter standardiserte metoder.
• foreta materialvalg på bakgrunn av mekaniske, miljømessige og økonomiske krav.

Generell kompetanse i å
• bli språklig bevisste på egen uttrykksmåte i ulike sammenhenger
• bli bevisst betydningen av god kommunikasjon for arbeids- og næringsliv
• tilegne seg kunnskap og informasjon gjennom ulike kanaler
• beskrive arbeidet som er gjort gjennom en rapport og muntlig presentasjon på norsk
• forstå betydningen av materialvalg med hensyn til sikkerhet, helse og miljø.

Innhold

Hensikten med emnet er å utvikle studentenes evne til god muntlig og skriftlig kommunikasjon med fagfolk i ulike fagområder, ulike kulturer og på alle stillingsnivåer.

Hovedtemaer er informasjonsinnhenting og samarbeid, språket og kommunikasjonsprosessen, skriftlig framstilling med fokus på tekniske rapporter og forretningskorrespondanse med vekt på formaliteter, etikk, stilistikk og analyse av målgrupper. Trening i muntlige presentasjoner er en viktig del av emnet.

Det materialteknologiske innholdet kan oppsummeres slik:

  • Generelt om materialoppbygning og krystallografi.
  • Materialprøving (strekkprøving, hardhetsmåling, slagprøving)
  • Hvordan noen av de vanligste konstruksjons materialer er beskrevet i standarder.
  • Valg av konstruksjons materialer på bakgrunn av mekaniske, miljømessige og økonomiske krav

Arbeids- og læringsformer

  • forelesninger i storgrupper
  • øvinger i grupper og individuelt både i klasserom og laboratorium

Vurderingsformer

Underveisvurdering 40 %

  • Én skriftlig rapport på norsk innlevert som gruppearbeid
  • Felles karakter for gruppearbeidet
  • Språk og faglig innhold vektes likt i vurderinga

Sluttprøve 60 %

  • Skriftlig individuell sluttprøve
  • Både sluttprøve og rapportinnlevering må være bestått for å få karakter i emnet

Karakter

  • Det blir gitt én karakter i emnet
  • Det blir brukt gradert karakter (A-F)

Karakteren er individuell

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Unni Stamland Kaasin <Unni.S.KaasinSPAMFILTER@hit.no> - 16.01.2017