220 613 Historie, årsstudium, samlings- og nettbasert

Innledning

Historiefaget studerer menneskelige samfunn i fortiden og legger til grunn at nåtiden med dens mangfoldige samfunnsformer bare kan forstås i lys av fortiden. Årsstudiet i historie omfatter verdenshistorie og norsk historie fra antikken og fram til i dag. Det tar for seg kulturell, sosial, politisk og økonomisk utvikling over tid, og innbyr til refleksjon rundt endring og kontinuitet samt av sammenhenger mellom utviklingen på forskjellige samfunnsområder i ulike perioder. I studiet ser vi også på hvordan forståelsen av fortiden har endret seg. Studiet omfatter både oversiktskurs som gir overblikk over «de store linjene», og spesialiseringskurs som tillater nærstudier av mindre temaer. Det tar også sikte på å gi grunnleggende innsikt i historisk teori og metode og på å oppøve evnen til selvstendig, kritisk vurdering av historisk stoff.

Årsstudiet i historie er fleksibelt lagt opp slik at det kan følges både på campus og som nett- og samlingsbasert studium (heretter "nettstudiet"). Undervisningstilbudet på nettstudiet er primært tilpasset en studieprogresjon 50% (hele studiet på to år), men nettstudenter som ønsker å gjennomføre studiet på ett år kan gjøre dette, med et redusert undervisningstilbud for halvparten av emnene (se nedenfor, om aktivt og passivt tilbud for nettstudenter). Undervisningstilbudet for nettstudenter skjer blant annet ved digitale læremiddel og helgessamlinger. Studiet inkluderer to helgesamlinger i semesteret.

Målgruppe og opptakskrav

Studiet egner seg for dem som har interesse for historie i Norge og verden for øvrig, som ønsker kunnskap om og forståelse av menneskets kulturelle, sosiale, økonomiske og politiske utvikling både i og utenfor Norge og som søker forståelse av vår samtid i lys av fortiden. Opptakskrav er generell studiekompetanse.

Man bør merke seg at historie er et krevende fag. Det er store tekstmengder å sette seg inn i, og faget forutsetter god skriftlig framstillingsform. En del pensumlitteratur er ikke oversatt til nordisk, og det er derfor nødvendig med gode lesekunnskaper i engelsk. Erfaring viser at studenter med dårligere kunnskaper i norsk og engelsk enn det som tilsvarer karakternivå 3 til 4, lett kan få problemer med å gjennomføre studiet.

Mål for studieprogrammet

Årsstudiet skal
• Gi en grunnleggende oversikt over den generelle historiske utviklingen og forståelse av hvilke forhold og prosesser som skaper endring i menneskelige samfunn
• Gi mer detaljert kunnskap om enkelte utvalgte historiske temaer
• Gi faktiske kunnskaper knyttet til tid, sted, viktige enkeltpersoner og samfunnsgrupper, særlig innenfor Norge og den europeiske kulturkrets, men også globalt
• Øve opp evnen til å vurdere historisk stoff kritisk og selvstendig
• Øve opp evnen til egen skriftlig og muntlig framstilling av historisk stoff
• Gi kjennskap til historiefaglige metoder og diskusjoner, bl.a. hvordan ulike metodiske tilnærmingsmåter og spørsmålsstillinger preger tolkningen av fortiden
• Trene argumentasjon og analytisk tenkning

Årsstudium i historie er et grunnstudium som kan kombineres med mange andre studier ved høyskoler eller universiteter. Det kan også brukes som del av en allmennlærerutdannelse.

Årsstudiet og påbyggingsstudiet gir til sammen 80-90 studiepoeng, som dekker kravet til faglig fordypning i en bachelorgrad. Denne kombinasjonen oppfyller også kravet til den spesifikke historiedelen i en bachelorgrad for dem som ønsker å gå videre til et masterstudium i historie. Likeledes kan man bruke en bachelorgrad med fordypning i historie som grunnlag for masterstudiet i kulturstudier eller master i utdanningsvitenskap med fordypning i samfunnsfag ved Høgskolen i Telemark.

Historie er et sentralt skolefag og passer derfor godt inn i en lærerutdannelse. Faget passer også godt sammen med medieutdannelser, f.eks. journalistutdannelse. Sammen med andre samfunnsfag, kulturfag eller økonomiske fag kan historiefaget gi arbeid innenfor offentlig og privat administrasjon. Går man videre til mastergrad i historie, får man en utdannelse som kan brukes i bl.a. i undervisning på høyere nivå, arbeid i museum, arkiv m.v.. Forskerutdannelse i historie bygger på mastergrad.

Læringsutbytte

Ved fullført studium skal studenten ha dette læringsutbyttet:
Kunnskap og forståelse:
• Oversikt over hovedtrekkene i verdenshistorie og norsk historie.
• Bred kunnskap om historiske begivenheter og periodiseringen av dem innenfor kronologiske rammer.
• Detaljert kunnskap om flere mer spesifikke historiske emner.
• Forståelse av metoder som brukes innenfor ulike felter av historiefaget.
• Forståelse for historisk forskningsdebatt.

Ferdigheter:
• Evne til å kritisere, kommentere eller redigere tekster og dokumenter i henhold til historiefagets allmenne regler for kritikk.
• Evne til å kommunisere muntlig om faget ved hjelp av dets aksepterte terminologier og teknikker.
• Evne til kritisk å analysere historiske data, kilder og litteratur, og til å trekke selvstendige konklusjoner fra slikt materiale.
• Evne til å organisere kompleks historisk informasjon på logisk konsekvent måte.
• Ha kjennskap til og kunne bruke informasjons- og søkeverktøy som bibliografisk materiale, arkivmateriale, elektroniske referanser.

Kompetanse:
• Formidle faglig innhold både muntlig og skriftlig.
• Kunne arbeide selvstendig med en gitt problemstilling.
• Ha evne til å sette seg inn i nye problemområder og analysere emner fra flere sider.
• Ha bevissthet om og respekt for perspektiver som har et annet nasjonalt og kulturelt opphav enn det norske.
• Ha kritisk bevissthet om relasjonene mellom fortiden og samtidige begivenheter og prosesser

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning


For deltid
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V) S3(H) S4(V)
3543 Noreg før 1800 15,00 O 15      
3544 Noreg etter 1800 15,00 O   15    
3541 Verda før 1800 15,00 O     15  
3542 Verda etter 1800 15,00 O       15
Sum: 15 15 15 0
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Det er mulig å ta studiet på fulltid
Emnekode Emnets navn S.poeng O/V *) Studiepoeng pr. semester
  S1(H) S2(V)
3543 Noreg før 1800 15,00 O 15  
3541 Verda før 1800 15,00 O 15  
3542 Verda etter 1800 15,00 O   15
3544 Noreg etter 1800 15,00 O   15
Sum: 30 30
*) O - Obligatorisk emne, V - Valgbare emne

Historie årsstudium - deltid

Normalversjonen av nettstudiet går som deltidsstudium over to år (fire semestre). Det undervises i eldre historie om høsten, nyere historie om våren. Undervisningen i historieteori, metode og didaktikk er integrert i emnene.

Hvert emne består av en oversiktsdel som utgjør ca. 2/3 av arbeidsmengden, og en spesialiseringsdel som utgjør ca. 1/3. Hvis det er tilstrekkelig mange studenter, vil det bli tilbudt flere spesialiseringsemner innen hver hovedperiode, slik at studentene kan velge mellom dem.

Historie egner seg godt for selvstudium, og lesing på egenhånd er grunnstammen i ethvert historiestudium. Likevel er det svært verdifullt å få trukket opp hovedlinjer av erfarne fagfolk og få trenet seg i oppgaveskriving. Det er også stimulerende å diskutere med medstudenter og lærere om stoffet; via nettet og ansikt til ansikt. Alt dette får du i vårt nettstudium.

Slik vårt studium er lagt opp har du stor fleksibilitet med hensyn til å studere når det passer deg. Lydfilene kan du for eksempel laste ned til en mp3-spiller om du ønsker det. Samtidig er det viktig at du holder en jevn progresjon, helst fra uke til uke. Til hvert emne er det knyttet et obligatorisk arbeidskrav underveis i semesteret, i form av en hjemmeoppgave. Dessuten er det mulighet for å besvare en frivillig prøveeksamen. Arbeidskravene skal hjelpe deg med å holde framdriften i studiet.

Historie årsstudium, tilbud til nettstudenter, heltid

Studenter som vil følge full studieprogresjon, men bare vil benytte seg av undervisning som tilbys innenfor rammen av nettopplegget har mulighet til dette. På nett vil imidlertid halvparten av undervisningstilbudet bare tilbys passivt. Passivt tilbud vil si at det gis tilgang til lydfiler og annet ferdigprodusert, digitalt materiale, men det vil ikke bli tilbudt helgesamlinger. Heltids nettstudenter følger ellers samme progresjon som campusstudenter, leverer inn obligatoriske oppgaver og tar eksamen. Den som vil ta studiet som nettstudent med 100% progresjon må altså påregne at den halvdelen av studiet som tilbys passivt i større grad vil være basert på selvstudium, enn den halvdelen av studiet som tilbys aktivt.

Internasjonalisering

Institutt for kultur- og humanistiske fag har en rekke utvekslingsavtaler med utenlandske institusjoner.Ta kontakt med instituttkonsulenten for mer informasjon.

Arbeids- og læringsformer

Undervisningen blir gitt i form av lydfiler og annet undervisningsmateriale som blir lagt ut på nettet, helgesamlinger, ekskursjoner, oppgaver og individuell veiledning. Studiet inkluderer to helgesamlinger pr. semesteret (fra fredag ettermiddag til lørdag ettermiddag). I forelesingene og lydfilene blir tyngdepunktene i emnene gjennomgått og forklart med sikte på, i kombinasjon med studentenes selvstendige lesning av pensum, å oppnå det ovennevnte læringsutbyttet.

Undervisningen er forskningsbasert ved at undervisningspersonalet normalt vil bestå av aktive historieforskere og ved at forskningslitteratur, dels også historiske kilder, benyttes som pensum. Lærerens egen forskning kan i noen tilfeller trekkes direkte inn i undervisningen.

Studentenes selvstendige lesning av pensum er en helt nødvendig forutsetning for at læringsmålene som er beskrevet over skal kunne nås.

I hvert emne er det et obligatorisk arbeidskrav. Oppfyllelse av arbeidskravet er en betingelse for å gå opp til eksamen i emnet.

Undervisningen er ikke obligatorisk. Faggruppa råder likevel til at undervisninga blir fulgt regelmessig og anbefaler sterkt at studentene møter til helgesamlingene.

Ved siden av undervisningen vil studentene ha stor nytte av å samtale om pensum og studieproblemer i kollokvier, og lærestedet vil legge til rette for at slike grupper organiseres.

Studentene må gjøre seg kjent med og rette seg etter opplysningene som høyskolen hvert semester gir om emneregistrering, oppmelding til eksamen, krav om pensummelding, innlevering av oppgaver o.l.

Vurderingsformer

Det blir vanligvis holdt eksamen i eldre historie i høstsemesteret og i nyere historie i vårsemesteret. Vurderingen baserer seg på skriftlig eksamen for hvert emne, eventuelt sammen med hjemmeoppgaver.

Det blir gitt gradert karakter i hvert emne/prøve etter en femtrinns bokstavskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Når hjemmeoppgaver inngår i evalueringen, kan faglærer/sensor alltid kalle inn den enkelte student til en supplerende muntlig prøve.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Stikkord: e-læring, nettundervisning, nettstudium, digitale ressurser, heltid, deltid, fleksible studier

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Kristin Midtbø <kristin.midtboSPAMFILTER@hit.no>,Jens Johan Hyvik <jens.j.hyvikSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jens Johan Hyvik - 13.11.2015