927 Kuratorarbeid
Innledning
Kuratorstudiet er eit studium for personar som har relevant utdanning og arbeidserfaring, og ønskjer meir kunnskap om teori og praksis på kunstfeltet. Studiet har kunstformidling og kuratorarbeid som emne. Studiet gjev høve til å fordjupe seg i særtrekk og utfordringar når det gjeld arrangering og formidling av kunstutstillingar.
Målgruppe og opptakskrav
Emnet rettar seg mot personar som har kunstutstillingar som arbeidsfelt, anten heilt eller delvis, anten som tilsett, engasjert, tillitsvald eller anna. Emnet kan også vere relevant for personar som ønskjer kunstformidling og kuratorarbeid som supplement til kunsthistorie, kunstfag eller liknande.
Opptaksgrunnlaget generell studiekompetanse, med de unntak og overgangsregler som følger av regelverket. Det er en fordel med erfaring fra arbeid med kunstutstillinger og noe grunnleggende kunnskap i kunsthistorie.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
- Ha kunnskap om kunstformidling og kuratorarbeid som praksis og som sosiale fenomen
- Ha kunnskap om kunst og kunstutstilling som sosialt og estetisk fenomen
- Kjenne til sentrale kunst- og utstillingsteoretiske problemstillinger
- Kjenne til sentrale tema og problemstillinger i norsk kunst-, kunstner- og utstillingspolitikk
- Kjenne til tema og problemstillinger i forvaltningen av kunstfeltet
- Vise innsikt om problemstillinger knyttet til kunst og etikk
- Vise innsikt i forholdet mellom økonomi og kunst/kunstnere og gallerier/kunstmuseer
- Vise innsikt i markedsføring og sponsing.
Ferdigheter:
- Ha ferdigheter i å fortolke og vurdere kunstutstillinger
Generell kompetanse:
- Kunne reflektere rundt andres og egen rolle som kunstformidler og kurator
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
|
||||||||||||||||||||||||
Hovudemne Utstillingsteori, formidlingsteori, kunstpolitikk, kunstteori med hovudvekt på samtidskunst, å skrive og snakke om kunst til ulike målgrupper, kuratorarbeid |
Deltidsstudiet i kuratorarbeid gir kunnskap om og forståelse for arrangering og formidling av utstillinger med billedkunst og kunsthåndverk, der norsk og nordiske utstillinger vektlegges.
Innhold
- Utstillingsteori
- Formidlingsteori
- Estetisk teori
- Kunstsosiologi
- Kunst-, kunstner- og utstillingspolitikk og -forvaltning
- Økonomi
- Markedsføring og sponsing
- Kunst og etikk
Internasjonalisering
Ikkje aktuelt.
Arbeids- og læringsformer
Emnet er lagt til rette slik at det lar seg kombinere med fulltidsarbeid. Emnegjennomgangen er basert på en kombinasjon av undervisning, selvstudium og løsning av oppgaver. Kjernen i undervisningen er to ukesamlinger pr. semester. Dagsreiser til kunstinstitusjoner de tre første samlingene. Fagtur i Norden lagt til siste samling. E-læringssystemet Fronter vil være et hjelpemiddel i undervisningen. Det er derfor en forutsetning at studentene har tilgang til internett og e-post.
Dagsreiser til kunstinstitusjoner og den avsluttende fagturen i Norden må studentene selv dekke/ordne transport og kostnader til. Til den avsluttende fagturen vil det bli søkt om studiestipend, som vil gi sterkt redusert pris på kost og overnatting.
Vurderingsformer
I høstsemesteret et skriftlig eksamen (hjemmeeksamen i grupper), vurderes til godkjent/ikke godkjent. I vårsemesteret skriftlig eksamen (skoleeksamen) 5 timer, graderte karakterer, teller 30%. Avsluttende skriftlig eksamen (hjemmeeksamen), graderte karakterer, teller 70%. Studentene må bestå alle oppgaver for å få karakter i emnet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Kristin Midtbø <kristin.midtboSPAMFILTER@hit.no> - 09.06.2016