8913 Spansk årsstudium - samlings- og nettbasert
Innledning
Spansk er offisielt språk i 21 land, framfor alt i Latin-Amerika, og er dessuten offisielt FN-språk. Spansk snakkes av nærmere 400 millioner mennesker og i Norge er det en stor gruppe som har spansk som morsmål. Spansk er også et stort fag i skolen og behovet for spansklærere er stort.
Det er derfor mange gode grunner til å lære seg spansk, men det viktigste er kanskje at et språkstudium er en god inngang for å lære mer om Spania og Latin-Amerika, både med henblikk på litteratur, historie, geografi og mer. Det vil bli vist filmer, spilt musikk, analysert dikt og språkstrukturer med mer, for å gi studentene en god kulturell forståelse av den spanskspråklige verden.
Målgruppe og opptakskrav
Opptakskrav er generell studiekompetanse. Målgruppen er alle søkere som ønsker seg en god og grunnleggende kompetanse i spansk, enten til bruk i undervisning eller i annet arbeid som krever gode spanskkunnskaper. Studiet tar utgangspunkt i at studentene har hatt spansk på videregående eller tilsvarende. Studenten bør minst ha kunnskap tilsvarende nivå 2, og må selv sørge for å kunne undervisning som foregår på spansk.
Mål for studieprogrammet
Studiet skal gi studentene grunnleggende kunnskap og forståelse for språk, kultur, historie og samfunnsforhold i spansktalende land.
30 studiepoeng gir undervisningskompetanse i ungdomsskolen, 60 studiepoeng gir undervisningskompetanse på videregående skole.
Læringsutbytte
Kunnskap:
- Ha godt oversyn over hovedtrekkene i spansk språkstruktur.
- Reflektere over sammenhengen mellom språklig form og språklig innhold.
- Kunne greie for hovedtrekkene i spansk og latinamerikansk litteratur og kultur fra 1900 til i dag
- Språkkompetanse i grammatikk, ortografi, samtale og leksikon
- Språkkompetanse i tekst og diskurs grammatikk (pluss oversettelse)
- Kunnskaper om historie og kunst
- Kunnskaper om litteratur, film, musikk, politikk og samfunn
Ferdigheter:
- Tenke analytisk om språk og språklige virkemidler.
- Analysere og kritisere litterære tekster.
- Uttrykke seg skriftlig og muntlig på korrekt spansk.
- Forstå kulturforskjeller innenfor den spanskspråklige verden
Kompetanse:
- Evne å bruke spansk som et effektivt kommunikasjonsmiddel i skrift og tale.
- Evne å bruke tillærte spanskkunnskaper i nye sammenhenger.
- Evne å videreformidle kunnskapen om spansk språk, kultur og litteratur.
- Kunne sammenligne kultur i den spansktalende verden med andre kulturer.
Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenter som startet før 2016/2017, har tilbud om å fullføre årsstudiet etter ny studieplan. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
For studenter som ønsker å ta studiet på deltid, ser studieplanen slik ut:
|
Spansk består av 4 emner à 15 studiepoeng. Det er et fulltidsstudium, men det er også mulig å ta kun ett emne pr semester over to år.
Våren 2017 planlegges en studietur til Spania. Med forbehold om nok påmeldte.
Internasjonalisering
Institutt for kultur- og humanistiske fag har en rekke utvekslingsavtaler med utenlandske institusjoner, inkludert tilbydere av emner innen spansk språk, litteratur og kultur. Ta kontakt med instituttkonsulenten eller internasjonalt kontor.
Arbeids- og læringsformer
Studiet er samlings- og nettbasert. Det krever stor grad av selvstendighet og egenaktivitet, under veiledning og i kontakt med foreleser og medstudenter. Det blir to samlinger per semester i Bø, hver på to dager. Det blir jevnlig lagt ut undervisningsstoff på nettet, i form av forelesinger, Powerpoint-presentasjoner og lydfiler, samt oppgaver og annet materiale. Gruppesamtaler med faglærer på internett blir også tilbudt i ulik grad på de ulike emnene, og det samme gjelder spørsmålsforum på Fronter.
Vurderingsformer
Studiet har flere former for vurdering som muntlig eksamen, muntlige innleveringer, innlevering av skriftlige arbeider og skriftlige sluttprøver.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Eline Flesjø <Eline.FlesjoSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Kristin Midtbø - 28.04.2016