SPES305+SPES307 Spesialpedagogikk, videreutdanning (305+307)

Innledning

(Tilbys kun via Folkeuniversitetene 2016/2017).

Spesialpedagogikk er et sentralt arbeidsfelt i en inkluderende barnehage, skole eller annet opplæringstilbud. Dette studiet bygger på ulike læringsperspektiv, men vil ha hovedfokus på interaksjonens betydning for individets læring og utvikling gjennom aktiviteter i sosiale kontekster. Kunnskap om barns og unges individuelle forutsetninger og læringsmiljøets betydning er vesentlig for å lykkes i arbeidet med tilpasset opplæring og inkludering. Kunnskaper og ferdigheter om kartlegging og utarbeiding av tiltak står også sentralt for å kunne ivareta den enkelte. I tillegg kreves et positivt menneskesyn for å lykkes med opplæring av barn og unge med spesielle behov.

Tidlig innsats og forebyggende arbeid er også avgjørende for å sikre muligheter til optimal læring og utvikling.

Målgruppe og opptakskrav

Målgruppe: Yrkesaktive som ønsker videreutdanning i spesialpedagogikk.

  • 3-årig høgskoleutdanning med minst 30 studiepoeng pedagogikk (f.eks. lærere og barnevernspedagoger)
  • Vernepleiere og sykepleiere med 30 stp videreutdanning i pedagogikk eller spesialpedagogikk
  • Søkere med tilsvarende utdanning må vurderes individuelt.»

Mål for studieprogrammet

Målet for studiet er at studentene skal utvikle sin fagkompetanse, didaktiske kompetanse, sosiale kompetanse, endrings- og utviklingskompetanse, samt yrkesetiske kompetanse knyttet til det spesialpedagogiske fagområdet.

Læringsutbytte

Studenter som fullfører videreutdanning i spesialpedagogikk utvikler kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse slik det beskrives i emneomtalene for hver modul.

Studieprogrammets innhold, oppbygging og sammensetning

Innholdet i studiet bygger på målet for bachelorstudiet i spesialpedagogikk.

Emnene er uavhengig av hverandre og kan følges enkeltvis som 15 studiepoengs emner.

For mer informasjon, se studieomtalen for bachelor i spesialpedagogikk.

Internasjonalisering

Det er ikke lagt til rette for internasjonalisering i disse emnene.

Arbeids- og læringsformer

Undervisningen gjennomføres som forelesninger og seminar. Fronter blir brukt som arbeidsredskap.Mye av kommunikasjonen mellom studenter og lærere vil foregå på fronter. Det gis veiledning individuelt og i grupper av faglærer og medstudenter. Arbeidsformene vil være preget av drøfting og refleksjon. Det forutsettes at studenten yter en selvstendig arbeidsinnsats gjennom selvstudium, gruppearbeid og gjennomføring av arbeidskrav slik det fremkommer av emnebeskrivelsen for den enkelte modul.

Vurderingsformer

Spesialpedagogikk er et praksisorientert fag. Det innebærer at forelesninger, seminar og arbeidskrav belyser sammenhengen mellom teori og praksis.

Skikkethet

Se under hver emnebeskrivelse.


Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Anne Grethe Lauritzen <Anne.G.LauritzenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Hilde Sofie Stokke - 12.02.2016