Kunstpedagogikk, formidlingsteori og kunstpolitikk 3492
Læringsmål
Studentene skal kunne snakke og skrive om kunstverk i form av trening i å planlegge og gjennomføre omvisninger, workshops og lignende. De skal også sette seg inn i hvordan en kan skrive om enkeltverk og utstillinger i ulike sjangre, slik som katalogforord, invitasjoner, orientering til lærere, pressemeldinger og programtekster. De skal også i løpet av en samling holde omvisning i tilknytning til en utstilling. De skal kunne gjøre rede for og diskutere aktuell norsk kunstpolitikk. Den kulturelle skolesekken.
Innhold
Hovedinnholdet i dette emnet vil være kunstpedagogikk og formidlingsteori knyttet opp mot muntlig og skriftlig formidling. Omvisning som pedagogisk metode. Aktuell norsk kunstpolitikk innenfor kulturpolitikken.
Organisering
Tre samlinger. Forelesninger, seminarer og ekskursjoner. Planlegging og gjennomføring av minst toomvisninger i praksisgalleriet.
Vurderingsformer
Tre obligatorisk hjemmeoppgaver som til sammen vurderes med gradert karakter.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Birgit Norendal <Birgit.NorendalSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ralph Ingemar Stålberg - 22.11.2006