Matematikk 1, modul 1 15MA1F1

Læringsmål

Formålet med Matematikk 1 er at studentene skal bli i stand til å undervise etter gjeldende læreplan for grunnskolen på en faglig trygg og reflektert måte . Studentene skal gjennom studiet få innsikt i noen av de mest grunnleggende begreper og metoder i matematikk, og kunne anvende dette til å løse sentrale problemer. Det innebærer at de utvikler regnetekniske ferdigheter, matematiske begrepsstrukturer og problemløsingsstrategier. Videre skal studentene få kunnskap om vesentlige trekk ved matematikkens historiske utvikling.

Studentene skal kunne bruke digitale hjelpemidler både til å løse grunnleggende matematiske problemer og til å skape gode opplæringssituasjoner for elevene. De skal også få kjennskap til internettsider som inneholder aktuelt stoff.

Studentene skal møte matematikken slik den fremstår som skolefag, hvor induktive arbeidsmåter står sentralt. Men de skal også møte matematikken på dens egne premisser, og få noe erfaring med hvordan den utøves som logisk-deduktiv vitenskap.

Studentene skal møte noe litteratur og forskning innenfor feltet matematikkdidaktikk, og få kunnskap om ulike arbeidsmåter og læringsteorier i matematikk. Gjennom dette arbeidet skal studentene også få øving i å formidle og reflektere over matematikkfaget, slik at de kan se sammenhengen mellom fag og formidling, og sette faget inn i dets rette kontekst i møte med skolen og skolens omgivelser.

Matematikkfaget er en del av den allmenndannelse skolen er forpliktet til å utvikle. I dette ligger det at faget skal bidra til å utvikle studentenes evne til kritisk tenkning, og til å trekke logiske slutninger.

Innhold

I Matematikk 1 modul 1 vil hovedemnene være: Tall, regning, tallmønstre, geometri, algebra, didaktikk. I noe mer detalj:

Matematikken i gjeldende læreplan (LK-06) -- utforsking og problemløsing i matematikk -- elevers tenkemåter og begrepsutvikling i matematikk -- språkets sammenheng og betydning for læring i matematikk -- sentrale læringsteorier i faget -- grunnprinsipper for diagnostisk undervisning -- ulike vurderingsformer og deres betydning for elevenes læringsprosesser -- utviklingen av tallbegrepet, fra naturlige tall, via hele tall og rasjonale tall til reelle tall -- aritmetikk, både utvikling av algoritmer og hoderegning -- bruk av regneark og dynamisk geometriprogram -- utvikling av algebra som et funksjonelt språk til å beskrive matematiske sammenhenger -- egenskaper knyttet til sentrale geometriske figurer i plan og rom -- grunnleggende konstruksjon -- Grunnleggende bruk av geometriprogram, regneark og formeleditoren i Word

Til modul 1 hører et skriftlig fagdidaktisk arbeid. Denne vil utdype et av de nevnte emnene.

Organisering

Hver modul går over ett semester.

Modul 1 starter opp siste halvdel av august og avsluttes med eksamen i begynnelsen av januar.

Studiet er organisert som fjernundervisning, og mesteparten av kommunikasjonen vil skje elektronisk, først og fremst via undervisningsbrev og diskusjoner/spørsmål i vårt elektroniske klasserom. Studiet skal – om mulig – knyttes sammen med undervisning i egen klasse. Det vil være en fordel for deltakerne om man kan danne grupper, men det er ikke noe krav.

I hver modul sendes det ut fire undervisningsbrev. Det første brevet sendes per post, mens de øvrige legges ut på Internett for nedlasting. Hvert brev inneholder et sett med innleveringsoppgaver. Det er frivillig om man vil levere disse. Besvarelser av innleveringsoppgavene sendes faglærer for retting/kommentering til oppsatte frister, enten via vanlig post eller ved hjelp av innleveringsverktøyet i Fronter.

Det obligatoriske fagdidaktiske arbeidet skal innleveres i slutten av januar (etter skriftlig prøve er avholdt).

Vi arrangerer frivillig weekendsamling i modul 1 i løpet av høsten (i modul 2 er det samling på våren). Deltagelse på disse er frivillig.

Vurderingsformer

Sluttkarakter i modul 1 beregnes på bakgrunn av det fagdidaktiske arbeidet, og en 6 timers skriftlig prøve under eksamensvilkår.

Den skriftlige prøven teller 80 % og det fagdidaktiske arbeidet 20 % ved fastsetting av karakter i modulen.

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Dan Roaldsøy <dan.roaldsoySPAMFILTER@hit.no> - 12.02.2008