Matematikk 2, modul 2, statistikk og sannsynlighetsregning 15MA2F2

Læringsmål

Matematikk 2 –Modul 2 dekker målområdene statistikk, sannsynlighet og didaktikk. Studentene skal gjennom studiet få innsikt i statistikkens sentrale metoder og modeller, og kunne anvende disse til analyse av realistiske situasjoner. Det innebærer også at studentene skal lære hvordan tallstørrelser kan representere innsikt i et tallmateriale, vurdere usikkerhet i tallmaterialet, og utvikle innsikt om hvilke konklusjoner som kan trekkes på bakgrunn av dette. For å kunne tilegne seg slik kunnskap skal studentene lære statistikkens begrepsapparat, de skal trenes i å lese og tolke de vanlige tabeller og diagrammer som fremstiller tallmaterialer, og de skal studere anvendelser av dette som er relevant i vitenskap og samfunnsliv.
Videre skal studentene skaffe seg inngående kjennskap til sannsynlighetsbegrepet, og kunne skille mellom den empiriske og den teoretiske innfallsvinkelen til dette, og de skal få innsikt i sammenhengen mellom sannsynlighet og statistikk. Studentene skal øves i kombinatorikk og kombinatorisk sannsynlighet, og blant annet få innsikt i hvordan ulike typer spill og utvalgssituasjoner kan analyseres.
Studentene skal kunne bruke regneark til å analysere et innsamlet tallmateriale, og til å gjøre simuleringer. De skal videre utdype kunnskapen om hvordan regnearket kan benyttes i undervisning i skolen, og de skal kunne organisere regneark slik at de er forståelige og anvendelige for andre.

Studentene skal hente erfaringer fra en realistisk formidlingssituasjon hvor både planlegging og gjennomføring av undervisning inngår, og de skal vise at de kan reflektere over dette.

For fordypningsenheten Matematikk 2 vil utvikling av rene fagkunnskaper være et vesentlig mål. Studentene skal i kurset møte matematikken slik den fremstår som skolefag, hvor induktive arbeidsmåter står sentralt, men de skal også møte matematikken på dens egne premisser, og få noe erfaring med hvordan den utøves som logisk-deduktiv vitenskap.

Innhold

Modul 2 gir en innføring i statistikk og sannsynlighetsregning med utgangspunkt i temaene:

Grunnleggende statistiske begreper som forventning, varians og standardavvik – analyse av data gjennom tabeller og grafiske framstillinger – tolkning og konsekvenser av sannsynlighetsbegrepet – sannsynlighetsmodeller, og anvendelse av slike i modellbygging og problemløsning – kombinatoriske utvalgsmetoder og prinsipper – tolkning og anvendelse av stokastiske variabler – de vanlige sannsynlighetsfordelingene: binomisk, hypergeometrisk, normal og Poisson – hovedprinsipper i hypotesetesting og anvendelse på praktiske problemer – grunnleggende teori for korrelasjon og regresjon.

Studentene skal også gjennomføre et fagdidaktisk arbeid hvor temaet er bruken av IKT i matematikkundervisning.

Organisering

Kurset er et fjernundervisningskurs basert på bruk av Internett. Studentene tildeles brukernavn og passord og internettportalen Classfronter benyttes som arbeidsplattform. Her vil det bli diskusjonsrom og rom for nettmøter, og lærere og studenter vil kunne legge ut brev, besvarelser og andre dokumenter samt linker til andre internettadresser. Studentene får opplæring i bruk av Classfronter i de første brevene.

Kommunikasjonen mellom student og høgskole foregår via telefon, e-post og diskusjonsrom.

Undervisningen går over to semestre. I løpet studieåret blir det delt ut 8 undervisningsbrev. I tillegg kommer noen fellesbrev med generelle opplysninger. Det første brevet sendes med vanlig post, mens de øvrige må lastes ned fra Fronter. I modul 2 blir det gitt 4 frivillige innleveringsoppgaver (det er innleveringer annen hver gang i modul 1 og 2). Innleveringsoppgavene kan gjerne besvares i grupper. Brevbesvarelser sendes faglærer for retting/kommentering til oppsatte frister, enten via vanlig post eller ved hjelp av innleveringsverktøyet i Fronter.

I Matematikk 2 inngår det et fagdidaktisk arbeid i hver av modulene. Oppgaven blir delt i to, men en innlevering i slutten av hvert semester.

Det vil bli tilbudt to frivillige weekendsamlinger – én på høsten og én på våren.

Studentene oppfordres til å danne grupper, men det er ikke noe krav at man skal tilhøre en gruppe. Høgskolen vil være behjelpelig med å finne grupper til de som er interessert i å tilhøre en, men ikke selv finner samarbeidspartnere. Gruppene kan ha inntil 5 medlemmer.

Studentene må ha tilgang til datamaskin med tekstbehandling, regneark, E-post og Internett.

Vurderingsformer

Matematikk 2 Modul 2 avsluttes med en 5 timers individuell, skriftlig prøve under eksamensvilkår. Alle studenter vil kunne avlegge denne prøven i sin egen landsdel. Prøven vurderes med gradert karakter.

Ved beregning av sluttkarakteren teller det fagdidaktiske arbeidet 20 % og den avsluttende prøven 80 %.

Hver modul gis én karakter på vitnemålet.

Det gis bokstavkarakterer fra A til F, med A som beste karakter og E som dårligste karakter for bestått. Kandidater som ikke består får karakteren F.

Alle delemner som inngår i en endelig karakter i en modul må være bestått for at hovedemnet skal få bestått karakter.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Dan Roaldsøy <dan.roaldsoySPAMFILTER@hit.no> - 12.02.2008